Kultur

Kong Fredrik vakler

KOMMENTAR: Talkshowkongen Fredrik Skavlan er i ferd med å ramle av tronen etter overgangen til TV 2. Men det er ikke Fredrik Skavlan det er noe gærnt med. Det er TV 2.

Bilde 1 av 2
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Fredrik Skavlan, mannen som en gang i tida (før-Netflix-tida) samlet over én million seere hver bidige gudskjelovkveld, hadde 288.000 seere på TV 2 sist fredag kveld. Det var 97.000 færre enn programmet uka før, og 152.000 færre enn premieredagen hans. Anne Lindmo på NRK1 hadde nesten 800.000 seere nå fredag. Etter overgangen fra lørdagskvelden til det som var Skavlans sendetid på NRK1, har seertallene til hennes program bare økt.

Les også: Nå er Lindmo nesten tre ganger så stor som Skavlan

Den manglende interessen for Fredrik Skavlans program på TV 2 har flere årsaker, men ikke at TV 2s seere ikke har hørt om mannen og programmet hans. Selv om programdirektør Trygve Rønningen i TV 2 mener at «Skavlan» trenger å innarbeides før seerne kommer. Det klinger litt rart. Mannen vi snakker om var kjent som Skandinavias talkshowkonge for bare en sommer siden. TV 2s problem er for eksempel at de ikke har «Nytt på nytt», Norges mest sette tv-program, som har forsynt talkshowet i etterkant med hundretusener av seere i alle år. TV 2 har heller ikke gullrekka å lene seg på, den mest innarbeida seervanen på norsk TV siden «Dagsrevyen».

Oslo  20180913.
Jimmie Åkesson og samboer og partikollega Louise Erixon hos Fredrik Skavlan.
Foto: Monkberry/TV2 Johan Halsius / NTB scanpix

Fredrik Skavlan med Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson på sesongpremieren i høst. Foto: NTB scanpix

Tacokvelden tilhører i stor grad NRK, fra «Norge Rundt» til kveldens britiske krim. Hvis Anne Lindmo hadde gått over til TV 2, hadde hun også mistet to tredjedeler av seerne sine. Det er ikke sikkert at Skavlan har en høy stjerne hos TV 2-publikummet. Men seerne kommer tilbake til den nye utgaven av «Senkveld», som stadig har en halv million seere. Det kan hende at TV 2 har overvurdert Fredrik Skavlans tiltrekningskraft på det norske publikummet.

Les også: Lindmo-Skavlan 1-0

Her hjemme har Skavlan blitt kritisert for å ha for mange svenske gjester. I vårt naboland har Skavlan fortsatt taket på seerne. Så langt har han hatt fra nær 1,5 millioner svenske seere på premieren, til 1,9 millioner seere på SVT1 forrige fredag. På denne tida i fjor lå de svenske tallene på rundt 1,2 og 1,4 millioner seere. Det hjelper ikke at «Skavlan» etter overgangen til den reklamefinansierte og nå statsstøttede allmennkringkasteren har meldt seg ut av kampen om de store NRK-stjernene. Det er et faktum at NRK og TV 2 er to helt forskjellige TV-univers. TV-kanalene har lange tradisjoner for å late som om at den andre ikke eksisterer. Dermed ser man gjerne ikke TV-profilene fra den ene kanalen på den andre.

Dette gjør at Fredrik Skavlan går glipp av mange norske gjester med appell til gullrekke-publikummet. Et talkshow er avhengig av gjestene det kan skilte med. Fredrik Skavlan kan pynte seg med at han sender fra New York og London. Dermed har han gjester som er store internasjonale størrelser. Det bryr visst ikke seerne seg særlig om. Fredag var det Jon Bon Jovi som ikke appellerte til TV 2s publikum. Det kan ha å gjøre med at Anne Lindmo hadde Ingrid Bjørnov på besøk. Det skader ikke et talkshow å kunne skilte med de store norske navnene.

For seerne spiller det mindre rolle om et talkshow er spilt inn i David Lettermans New York, eller i London, eller på Marienlyst. At «Skavlan» har Amanda Knox på promoturné, frikjent i en drapssak for mange år siden, eller en svenskamerikansk høydehopper, har ikke samme interesse som en ukesaktuell Per Sandberg i stolen hos Anne Lindmo. Norske seere ønsker seg det kjente, kjære og nære.

Det hjelper ikke Fredrik Skavlan å ha en interessant TV-prat med ikonet fra BBC, sir David Attenborough, når seerne allerede har valgt ham bort. En kvart million seere i beste sendetid fredag kveld er ikke bra nok for Fredrik Skavlan. Det er det ikke for annonsørene heller, de som har kjøpt dyr reklametid knyttet til «Skavlan». Annonsørenes makt kan føre til press på Skavlan som Skandinavias talkshowkonge ikke er vant til.

Det kommersielle presset på Skavlan er mye større på TV 2 enn på NRK1. Spørsmålet er hva dette gjør med Skavlan, som må balansere mellom hensynet til norske og svenske interesser i gjestemiksen sin. Det «Skavlan» ikke kommer til å gjøre, er å fylle gjestekvoten med TV 2-profiler. Det sa TV 2 tydelig fra om da overgangen ble kjent i sommer. «Skavlan» skulle ikke brukes som promoverktøy for TV 2s andre program. Det er ikke en talkshowkonge verdig.

For i det øyeblikket en C-kjendis fra «Skal vi danse» dukker opp på «Skavlan» har en talkshowkonge abdisert.

Les også: Charlo Halvorsen i INTERVJUET - «NRK lekker talenter. Det er vår skjebne» (+)

Mer fra: Kultur