Kultur

Forfattere for Frankfurt

Stormannsgalskap, mener Jan Kjærstad om å bruke 52 millioner på profilering på verdens største bokmesse. Han møter motbør i bokbransjen.

– Jeg syns dette er i overkant negativt av Jan Kjærstad, sier forfatter Jan Ove Ekeberg til Dagsavisen.

Han kommenterer gårsdagens Aftenposten, der Jan Kjærstad mener at Norges bruk av 52 millioner kroner på å være hovedland ved bokmessa i Frankfurt ligner stormannsgalskap. Pengene burde heller brukes på flere arbeidsstipend for forfattere, mener Kjærstad.

– Det blir et blendende fyrverkeri, en orgie i skryt, tryllekunster med mye røyk og speileffekter. Men når alt har lagt seg, kommer bakrusen, skriver Kjærstad i innlegget. Han mener hovedlandet blir fort glemt etter messa, og at oversatte bøker sjelden får mye oppmerksomhet uansett. «Pengesløsing av verste skuffe», er Kjærstads konklusjon.

Les også: – Det var vondt, smertefullt og krevende, og jeg følte meg alene og avvist (DA+)

30 mill. fra staten

Jan Ove Ekeberg er leder i den nystiftede fagforeningen for forfattere, Forfatterforbundet, som er et mer inkluderende alternativ til 120-årsjubilanten Forfatterforeningen.

– Jeg er veldig glad for den jobben NORLA gjør. De virker veldig proffe, og jeg stoler på at de forvalter pengene fornuftig, sier han.

NORLA står for NORwegian Literature Abroad, Norsk litteratur i utlandet, som gjennom flere år har vært en av pådrivere for at Norge skal bli såkalt hovedland under bokmessa i Frankfurt. I 2019 skjer det. Av de 52 millionene det vil koste, kommer 30 fra regjeringen, resten fra private og offentlige sponsorer.

Les også: – Nynazister marsjerer i gatene med jødehat som budskap. Er det her bokhandlerne vil hente kunder? (DA+)

– Fryktelig mye

En annen av Jan Kjærstads forfatterkollegaer, Tom Egeland, delte Kjærstads tekst på Twitter, og er dels enig, dels uenig i innholdet.

Forfatter Tom Egeland. Foto: Joacim Jørgensen

– Kjærstad påpeker noe riktig, nemlig at 52 millioner er fryktelig mye penger. Myndighetene og bokbransjen kunne med fordel brukt samme beløp på å bygge opp norske forfatterskap. Samtidig mener jeg jo at det er storartet at Kulturdepartementet og bokbransjen går sammen om en så markant satsing på norsk litteratur i utlandet, sier han til Dagsavisen.

– Det er ikke nødvendigvis sånn at de beste bøkene i litterær forstand blir bestselgere. Men heller ikke slik at forlag kan pøse masse penger inn i en bok og bare skape en bestselger. Hadde det vært så enkelt, ville alle gjort det, sier Egeland.

Les også: «Jo Nesbø gjør Macbeths 400 år gamle skuespill til hardkokt politiroman» (DA+)

– Ikke bare fest

Ekeberg i Forfatterforbundet har tidligere uttalt seg kritisk mot at de langt fleste arbeidsstipendene for forfattere går til Forfatterforeningens medlemmer. Han er imidlertid ikke sikker på om de 52 millionene faktisk ville gått til arbeidsstipender for forfattere, eller om medlemmene i hans forbund ville fått flere stipender om potten totalt var større.

Leder Jan Ove Ekeberg i Forfatterforbundet. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix

– Mitt inntrykk er at stipendene uansett går til velfortjente medlemmer av Forfatterforeningen. Men det må gå an å tenke to tanker samtidig: En stipendkomité må gi riktige søkere penger, ikke bare de i Forfatterforeningen. Og så må vi samtidig drive profesjonelt arbeid for norsk litteratur rettet mot utlandet. Jeg syns Jan Kjærstad misser på premissene når han framstiller det om at pengene skal brukes på noen få dagers fest i Frankfurt. Det stemmer ikke, sier han.

Les også: Døden tok sønnen, hun ga noe tilbake (DA+)

Langvarig effekt

Direktør i NORLA, Margit Walsø, argumenterer i lignende baner i Aftenposten.

– Å være gjesteland i Frankfurt gir positive resultater for litteratureksporten i andre land. Det er fakta, sier hun der, og viser til at antallet oversatte bøker fra tidligere hovedland i Frankfurt har økt kraftig etter messa.

Både Walsø og NORLAs leder av Frankfurt-satsingen, Halldór Guðmundsson, påpeker at Frankfurt 2019 vil føre til økt interesse for norsk litteratur i andre land i lang tid framover.

Kulturminister Trine Skei Grande garanterer samme sted at de 30 millionene staten gir til Norges deltakelse på Frankfurt 2019 ikke tas fra annen kultursatsing.

Mer fra Dagsavisen