Kultur

Åpent brev til Faten Mahdi Al-Hussaini

13 april Skrev Faten "Jeg møtes med glede til en saklig debatt. Men etter at han skaffer seg ordentlig grunnlag til debatten". Her er mitt grunnlag.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det er ett år siden du tok kontakt med meg og tilbød hjelp for å organisere demonstrasjonen mot ekstremisme ("Ikke i Islam navn"). I morgen er det ett år siden du stod side om side med meg på Løvebakken, der vi begge viste vår avsky for ISILs brutalitet da de invaderte Irak. Ett år har gått der jeg har fulgt med på ditt arbeid. Du gjør mye bra og jeg støtter deg i mye, men likevel er det en del ting jeg lurer på, og jeg ønsker derfor å stille deg noen spørsmål.

I september 2014 ble du intervjuet av Iraks nasjonale tv-kanal, hvor demonstrasjonen ble dedikert til regjeringen i Bagdad. Under demonstrasjonen var det Nouri Al Maliki som var statsminister i Irak, en mann som anklages for å ha stått bak en rekke krigsforbrytelser på sunnimuslimske irakere. Hvorfor dedikere demonstrasjonen vi organiserte mot ekstremisme til den ene parten i en sekterisk konflikt med ekstremister på begge sider? Det foreligger overveldende beviser for at nettopp den daværende statsministeren i Irak er ansvarlig for mye av fremveksten av ekstremisme som vi ser i Irak i dag. I dag demostreres det krafti i Irak for å få han stilt til retten.

Etter demoen ble du kritisert for mye. Først ble jeg vist en video der du står rett ved flagget til militsene, også foran Stortinget, forbanner sahabien Muawiya (profetens følgesvenn) og kaller alle wahabist og salafi-muslimer for "Beni Muawiyah» (Barn av Muawiyah). Ett ord, shia ekstremister bruker når de snakker om sunni muslimer generelt. Noe du ennå ikke har beklaget. I tillegg dro du paralleller mellom Muawiyah og ISIL, hva har han i såfall med ISIL å gjøre da han døde for 1300 år siden? Du dro også paralleller mellom slaget ved Karbalah som fant sted for 1300 år siden og kampen mot ISIL, slik retorikk blir brukt av militsene i dag også. Mitt spørsmål er derfor hvordan du skal kunne forene muslimer og ikke-muslimer, når du har slike meninger om sahaba og en så stor gruppe sunni-muslimer? Skjærer du ikke på denne måten alle over en kam? Det er en lignende retorikk som dagens irakiske myndigheter bruker om sunni-muslimer generelt; alle er ISIL.

Noe av det du har blitt kritisert for er ditt syn på Iran. 3. november 2014 skrev du en kronikk der du tok avstand fra både Iran og «sjiaekstremisme» der du skrev følgende; «Jeg er imot ekstremisme uansett om det er sjia- eller sunnimuslimer som står bak». Samme kveld under prisutdelingen sa du følgende; « jeg kommer til å jobbe mot all ekstremisme være det sjia eller sunni». Dette var gledelig å høre for meg. Men 10. november ble du, jeg og en rekke andre mennesker invitert til et møte med EU-minister Helgesen. På det møtet forsvarte du den irakiske regjeringen og militsene. Riktignok gjorde du et unntak; du sa følgende: «Det er kun Asaeb Ahl-Haq (Iraks nest største milits) som begår krigsforbrytelser». Du mente også at Amnestys rapport ("Absolute impunity - militia rule in Iraq") ikke var riktig. Diskusjonen oss i mellom ble ganske het og jeg avsluttet diskusjonen med å si at det ikke var det rette stedet for å snakke om dette. Vi satt i et rom med mange tilstede; din kollega Yousef, Laila Bukhari, Shoaib Sultan, UDI, IMDI, osv. Hvor står du i dag i forhold til den irakiske regjeringen (og militsene)?

På tur i Irak.

Etter det møtet dro du på tur til Irak. Du besøkte din hjemby, som er en høyborg for militsene. Det er uproblematisk at du dro til Karbalah, men desto mer problematisk at du lot deg avbilde sammen med folk som har direkte tilknytning til militsene. Som man kan lese på deres egne hjemmesider samler Alayn-organisasjonen inn penger og reklamerer for alle militsene. Jeg snakket med din kollega Yousef, som mente det var uproblematisk at du ble avbildet med disse personene; de samler jo inn penger til barn som har blitt foreldreløse. Men et spørsmål dukker opp i mitt hode; hva ville du sagt om jeg eller andre samlet inn penger til en organisasjon som reklamerte for ISIL, samtidig som de drev veldedighet for barna til ISILs falne soldater?

Et eksempel på det Alayn skriver i sine sider om militsene: «Heltene fra Alhashd Alshabi imponerer alle med sin humanitet samtidig som de overrasker folk med å ikke bli for opphengt i krigen og velger heller å støtte familier med som deltar i militsene, for å styrke både dem og militsene i seg selv. Og Alqahira kontoret har donert bøsser til dem ved deres militære baser." 06/5/2015

Du besøkte gjentatte ganger to organisasjoner, som begge helt åpenlyst ga sin støtte til militsene. Når du kom hjem og ble konfrontert med dette, sa du at du ikke støtter urettferdige militser. Du forutsetter altså at det finnes «rettferdige» militser? Da jeg spurte om det svarte du bare at «Det kan du svare på Yezen». Men det er ikke jeg som deler militsene inn i rettferdige og urettferdige, så det burde du kunne svare på. Kan du det? I en samtale mellom meg, deg og Yousef skrev du at vi må ikke glemme heltene. Jeg lurer på hvilke «helter» det er du snakker om? Hadi Alamiri? Abu Mahdi al Muhandis? Eller kanskje statsminister Haidar Al Abadi? Eller kanskje soldatene? Ifølge forskeren Philip Smyth så finnes det verken rettferdige militser eller helter blant disse. Pålitelige kilder som Amnesty, Washington Institute, Foreign Policy og Human Rights Watch går langt i å sidestille militsene med ISIL når det gjelder menneskerettighetsbrudd.

Øredøvende taushet.

En annen ting jeg lurer på er din taushet angående det som skjer med sunnimuslimer i Irak. Regjeringen i Bagdad har utsatt helt vanlige sivile sunnimuslimer for hevntokter, og tusenvis er drevet på flukt eller drept. Jeg tror du har fått med deg det media skriver om militsenes ugjerninger mot sunnier i Irak, både i Tikrit, Dayalah og Anbar. Jeg spurte deg om hvorfor du var så taus om dette, og du svarte: «Det er mange konflikter i verden jeg ikke snakker om». Men dette er ikke en hvilken som helst konflikt, Faten. Dette er Irak, og det samme Irak som fikk deg til å ta kontakt for å tilby hjelp. Når ISIL angrep Yezidi-minoriteten, kristne, shia og andre ville du ta avstand, men nå som også majoriteten begår krigsforbrytelser velger du å være stille.

Du og Hanin Alrubai nølte ikke med å kalle Profetens Ummah for Djevelens Ummah, men nekter å kalle Hizbollah for djevelens parti. For ikke lenge siden sto vår tredje partner, Hanin, på stand på Karl Johan for å promotere en så ødeleggende ideologi som Wilayat Alfaqih (Regimet i Iran). Det er en totalitær ideologi som har kostet tusenvis av menneskeliv, i Iran, Irak og Syria. Du vil forebygge ekstremisme, men ønsker du også å forebygge at en slik ideologi spres blant shiaer i Norge? Stand4Hussain er ungdomsgruppa til Tauheed-moskéen. Hvordan ville du reagert hvis jeg og og sunniene som var med meg under demonstrasjonen senere stod på stand for å promotere ISILs Khalifa, eller ba i en moske som helt åpent viste støtte til ISIL?

Avslutningsvis.

Ett år har gått, og du har kun snakket om ISIL og de som drar til ISIL/Syria. Hvorfor ignorerer du irakere som reiser til Irak for å delta i krigen for og med militsene? Hvorfor overser du at enkelte irakere samler inn penger til terrorgrupper som AAH og Badr? Hvordan skal vi Sunni irakere og andre oppfatte dette? Kanskje som et tegn på at du ser mellom fingrene med overgrep folk fra din egen religiøse gruppe er ansvarlige for? Jeg håper det ikke stemmer, men etter demonstrasjonen er ikke jeg den eneste som opplever at du fremstår som en helt annen person.

Powered by Labrador CMS