Kultur
En av årets aller beste filmopplevelser
Oscar-favoritten «The Brutalist» er en påminnelse om at den amerikanske drømmen er forbeholdt dem som allerede er født inn i privilegier.
Adrien Brody i Brady Corbets «The Brutalist».
Universal Pictures
Brady Corbet entrer den samme opphøyde arenaen som Paul Thomas Anderson med sitt magnum opus «The Brutalist». Et klassisk melodrama med moderne synsvinkel, og en storslagen immigrant-krønike som spenner over flere tiår og systematisk radbrekker myten om den amerikanske drømmen gjennom 214 overraskende korte minutter.
Det er selvfølgelig også litt spesielt for oss her hjemme at Corbet skrev manuset i samarbeid med sin norske kone Mona Fastvold, som fortjener sin del av æren for denne suksessen. De har sanket Sølvløven i Venezia og ti Oscar-nominasjoner: i blant annet kategoriene Beste film, regi, manus, filmfoto og mannlige hovedrolleinnhaver. Undertegnede var ingen kjempestor beundrer at ekteparets forrige filmer; Corbets ufordøyde musikkdrama «Vox Lux» (2018) og Fastvolds knusktørre periodedrama «The World to Come» (2020). Men med «The Brutalist» har de virkelig fått til noe helt spesielt: en storslått saga med formen til en god, gammeldags «roadshow»-prestisjefilm fra femtitallet – og de børster samtidig støv av det gamle VistaVision-formatet, som ikke har blitt benyttet i en hel spillefilm på over seksti år. Det er på alle måter film på stort lerret.
Adrien Brody spiller arkitekt