Kultur
Spiller opp til en satans aften
Teaterforestillingen «Mesteren og Margarita» er frodig og viltvoksende med Satan selv i sentrum. Men djevelen er også i detaljene.
«Mesteren og Margarita» på Den Nationale Scene i Bergen.
Sebastian Dalseide
BERGEN (Dagsavisen): Mikhail Bulgakovs «Mesteren og Margarita» er på alle måter en bredrygget roman i verdenslitteraturen. Akkurat som romanen vil også teaterversjonen med premiere under Festspillene i Bergen, dele vannene. Premisset er at Satan selv dukker opp i Moskva for å se hvordan revolusjonen noen år tidligere har preget innbyggerne. Satan og hans følgere skaper okkult virak, dyrker irrasjonalitetens kompleksitet og bringer død og helvete over særlig dem som holder fast på gamle forestillinger, som forfattere og intellektuelle. Andre får sin frihet i møte med den grenseløse fantasien.
Teaterversjonen på Den Nationale Scene blitt en burlesk, svarthumoristisk og springende dødsdans mellom romanens to hovedspor, som er en annerledes påskefortelling fra Jesu tid i Jerusalem, og livet under Josef Stalins regime i Moskva på slutten av 1920-tallet. Eller er det Bergen i dag? På flere nivåer griper forestillingen det evig aktuelle i fortellingen, også det antatt kontroversielle ved oppsetningen.
Mikhail Bulgakov