Kultur

Oslo Jazzfestival åpnet med stil og eleganse

Oslo Jazzfestival fikk en flott start med konserter med Ola Kvernberg og Veslemøy Narvesen. Veldig forskjellige i formen, ganske like i sin forening av store ambisjoner og flott takt og tone.

5

KONSERTER

Ola Kvernberg med Oslo Jazzensemble

Oslo Jazzfestival/Sentralen

Veslemøy Narvesen

Oslo Jazzfestival/Victoria


Vi er blitt så vante til å se Raymond Johansen gå på podiet med dyster mine og påfølgende formaninger at det var ekstra godt å høre ham åpne Oslo Jazzfestival mandag, og fortelle at nå skal vi ha det fint sammen. Og fint skulle det bli.

Ola Kvernberg er blitt et sikkert kort å spille ut for festivaler som vil vise fram noe spesielt. 21 år etter at han som tenåring vakte oppsikt med et innhopp på Djangofestivalen er han nå en hovedattraksjon både her og der. Med musikk som for det meste er helt annerledes og mer mangfoldig enn utgangspunktet hans, men fortsatt med det fine fiolinspillet som utgangspunkt. Det er slik han starter nå også.

Ola Kvernberg kommer til Sentralen med det bredt sammensatte Oslo Jazzensemble. Dette er blitt et storband for de store anledningene. Vi så dem sist på åpningskonserten på Kongsberg Jazzfestival, da sammen med Håkon Kornstad. De er 15 musikere bak hovedpersonen, som spøker med at det har vært utfordrende å finne ut hvor mange soloer det går an å få tid til i løpet av en kveld. Bandet spiller utmerket, både individuelt og kollektivt, med instrumentelle ytterpunkter som Moog synthesizer og trekkspill, som glir helt naturlig inn i Kvernbergs verdensbilde.

Konserten til Ola Kvernberg er ikke et helt bestillingsverk, men den åpner med en ganske lang bestillingslåt. «The Ballroom» heter den, spesielt for Marmorsalen i Sentralen, og har Kvernberg på fiolinen først, deretter ved flygelet. Det er en låt full av skiftende følelser og stemninger, som viser fram mange sider av hovedpersonens grenseløse interesser.

Kvernberg går videre med et utvalg eldre låter, omarrangert av Martin Myhre Olsen, en av ensemblets fire saksofonister. Mest slående er den filmatiske storbypulsen i «Wintermelon» fra det nå ti år gamle albumet «Liarbid». Som ekstranummer spiller ensemblet Kvernbergs tema fra filmen «Jag etter vind», så vakkert, vemodig og nedpå som det passer seg etter en konsert som ellers tok av til store høyder.

Før åpningskonserten fikk gitaristen Ola Erlien talentprisen fra Oslo Jazzfestival. Vi hørte ham først som 18-åring, da han på denne festivalen ble annonsert som Jon Larsens etterfølger i Hot Club de Norvège for to år siden. Etterpå haster vi videre til konsert med fjorårets vinner av denne prisen, trommeslageren Veslemøy Narvesen, med en fin kvitteringskonsert på Nasjonal Jazzscene på Victoria. Hun spiller ellers både i Kongle Trio, som tirsdag kjemper om Jazzintro-prisen for beste nye norske jazzband, og Mall Girl, som regnes som et av landets mest lovende band i popsegmentet i 2021.

Her har hun har med seg et band bestående av Jakob Nordli Leirvik (sang), Amund Storløkken Åse (vibrafon), Håvard Aufles (tangenter), Eirik Hegdal (saksofon) og Nicolas Leirtrø (bass). Dette viser seg å være et svært allsidig lag. Konserten får en munter start der gruppas mest erfarne spiller, Eirik Hegdal, fikler med å få til festet på saksofonen. Etterpå fikk det til det meste.

Veslemøy Narvesen har slått seg enda lenger fram siden hun vant talentprisen til Oslo .Jazzfestival i fjor.

Konserten har tittelen «We Don’t Imagine Anymore». Dette viser seg å være den samlende tittelen på en syklus med fire sanger som starter konserten, med svært varierte uttrykk for jakten på egen kreativitet. Musikken går fra visejazz til avant garde på noen få strakser, og er innom store deler av alt sjangeren kan romme. Alle medlemmene i bandet bidrar til en fascinerende helhet, og bak det hele ligger Veslemøy Narvesens elegante, dynamiske trommespill.

Den andre halvdelen av konserten har litt mer konvensjonelle låter. Først en som heter «Dopamin Detox», en veldig fin duett mellom Leirvik og Narvesen. Til slutt, en sang som ender i tropicalia-aktig nynning, med en melodi som er fengende nok til at jeg tok den med meg helt hjem. Vi får sannsynligvis høre mer til både dette bandet, og Veslemøy Narvesen i flere andre sammenhenger.

Oppdatering: Etter at denne artikkelen ble publisert vant Veslemøy Narvesen Jazzintro-prisen med Kongle Trio, der hun spiller sammen med Liv Andrea Hauge (piano) og Øystein Skjelstad Østensen (bass). Vi var også til stede på prisvinnerkonserten, der gruppa i høyeste grad viste seg tilliten verdig.

Kongle Trio på prisvinnerkonserten for Jazzintro 2021, som landets mest lovende jazzband.



Mer fra Dagsavisen