Kultur

Håkon Kornstad på Kongsberg: - En herlig blanding av alt vi liker

Kongsberg Jazzfestival åpnet på staseligste vis med Håkon Kornstad i spissen for Oslo Jazzensemble, og bestillingsverket som heter «Mid-Atlantic».

– Det er et veldig stort kick å få komme ut og spille for folk igjen. Jeg har fått en vekker om hvor viktig dette er, at det er livsnødvendig for meg å opptre for et publikum, som også har vært sulteforet. Denne vinteren var veldig mye mørkere enn andre vintre, sier Håkon Kornstad til Dagsavisen i forkant av åpningskonserten sin onsdag. Entusiasmen var neppe mindre etter den stående applausen på Kongsberg etterpå.

Håkon Kornstad har vært en av Norges fremste jazzmusikere i det nye århundret. De ti siste årene har han blitt en fremragende operasanger også. Kombinasjonen av disse uttrykkene, det han kaller et «økosystem av jazz og klassisk», gjør ham til en enestående artist, med en spennvidde han benytter seg av i stadig nye sammenhenger. Nå i bestillingsverket «Mid-Atlantic», som forener europeisk klassisk musikk med amerikansk jazz, med de 15 medlemmene av storbandet Oslo Jazzensemble, og den klassiske pianisten Jie Zhang.

Mindre ærbødig

– Navnet «Mid-Atlantic» spiller på dialekt som oppsto i USA med dem som kom over havet, en mellomting mellom the queens english og amerikansk uttale. Hva skjer om vi tenker oss at vi er på en atlanterhavsdamper, der Sergej Rachmaninov og Richard Strauss møter Art Tatum og Duke Ellington i baren? Med et oppdatert uttrykk etter dagens standard? Det blir en herlig blanding av alt vi liker, sier Kornstad.

– «Mid-Atlantic» spiller for meg også på å være et sted mellom New York og Roma, der jeg befinner meg musikalsk nå, som en som liker begge deler. I stedet for å gjøre de klassiske verkene mest mulig konservativt, så gjør vi dem på jazzmåten her. Litt mindre ærbødig, men mer lekent, forklarer Kornstad. Dette møtet mellom Europa og Amerika avsluttes med deres tolkning av Bertholt Brech og Kurt Weills «Alabama Song».

For å understreke spennvidden i virksomheten til Håkon Kornstad kan vi nevne at han nettopp har vært på turné med gruppa Vokal Nord, med fire konserter i Finnmark. – En strålende anledning til å komme ut og spille for folk som ikke har hørt levende musikk på mange måneder, synes han. I august skal han gjøre flere forskjellige konserter på Nordland Musikkfestuke, blant annet som sangsolist i Beethovens niende symfoni.

Håkon Kornstad på Kongsberg Jazzfestival, der han sto for åpningskonserten onsdag.

21 år er gått siden sist vi snakket med Håkon Kornstad på Kongsberg Jazzfestival. Da var han der med den første utgaven av sin trio, et noe mer tradisjonelt sammensatt band med Mats Eilertsen og Paal Nilssen-Love. De var med i en ny generasjon av norsk jazz, som vi 21 år etter ser hvor vi enn snur oss.

– Jeg har tenkt mye på dette i det siste. Vi har vært ekstremt privilegerte, som fikk komme oss opp i en tid da sånt har vært mulig. Jeg synes jeg har hatt en fin balansegang mellom å gjøre det jeg vil, og være med på sideprosjekter med andre som har utfordret meg, forteller Kornstad. På Kongsberg i år spiller han også en solokonsert, og er med som sidemann i kvartetten til gitaristen Lage Lund – en utfordring i seg selv synes han, siden han her må øve på andres premisser.

De nye entreprenørene

I intervjuet den gangen i 2000 var jeg veldig opptatt av hvor mye de tre musikerne fikk gjort i tillegg til å være akkurat dette bandet, i hvor mange sammenhenger de spilte i til sammen. Det har ikke blitt mindre med årene. Vi snakket også om mulighetene til å fortsette å spille musikken man hadde lyst til, uten å ta for mange jobber bare for å tjene til livets opphold.

– Jeg husker at vi tenkte at vi skulle være entreprenører. Vi måtte skape oppdragene våre selv. Dette ligger i jazzmusikkens DNA, sier Håkon Kornstad, som fortsatt har nok å gjøre. 21 år etter har han fortsatt en egen trio, fortsatt med Mats Eilertsen på bass, men nå med akkordionspiller Frode Haltli som tredjemann. De kommer med det nye albumet “For You Alone” i høst. Plateomslaget har noe av det samme nostalgiske skjæret som «Mid-Atlantic». Og repertoaret har et spesielt utgangspunkt.

– Da det gamle hovedbiblioteket til Deichmanske stengte solgte de ut bøker og plater de hadde til overs. Det var så mange med spisse albumer som skulle ha plater, så jeg jeg gikk til notene, og kjøpte mange av dem. Av disse notene satte vi sammen repertoaret til det nye albumet.

– Trioen din har kanskje noe felles med «Mid-Atlantic», i kombinasjonen av jazz, klassisk og delikat underholdningsmusikk?

– Absolutt. Trioen er et oppdatert salongorkester. Når jeg med min jazz og nye klassiske interesse spiller med Frode og Mats, så blir det sånn. Mye moro, men også med helt seriøse partier.

Håkon Kornstad med sin trio på Kongsberg i 2000, med Paal Nilssen-Love  og Mats Eilertsen (t.h.)


Dobbel feiring

Håkon Kornstad kom med sitt lockdown-album «Out of The Loop» i desember. Som jeg i anmeldelsen karakteriserte som en vidunderlig høytidsstund, «som løfter stemningen i en grå og trist tid» – apropos det han til å begynne med her sa om vinteren som var mørkere enn andre vintre. Nå skal han omsider feire denne utgivelsen også, på Oslo Jazzfestival i august, der han også er en del av plateselskapet Jazzlands 25-årsjubileum.

På Oslo Jazzfestival skal han også gjøre en spesiell konsert på hoppkanten i den nedlagte Schrøderbakken, ved inngangen til Nordmarka.

– Det blir spennende å spille solo helt unplugged, sier Kornstad, for der er det ikke strøm i det hele tatt.

Håkon Kornstad er en av mange som ikke synes unntakstilstanden på jazzfestivalene i år er en krise ut fra et kunstnerisk ståsted:

– Det er mer som å ta en omstart, og bli påminnet om hvorfor vi driver med dette. Det kunstneriske nivået synker ikke ved å lage festivaler med bare norske musikere. Dette er et artig eksperiment. Det ser vi i operaen også, endelig bruker de norske solister mer, fordi de ikke kan hente inn de andre, sier han.


Mer fra Dagsavisen