Kultur

Julehistorie ble årets boksuksess

Historisk opplagsrekord for Kagge. Film- og teatertilbud. Solgt til 20 land. «Snøsøsteren» er blitt årets norske bokfenomen: – Uvirkelig og gøy, synes Maja Lunde og Lisa Aisato.

– Vi har planer for både film og teater av «Snøsøsteren», forteller Lisa Aisato.

Med adventsfortellingen «Snøsøsteren» har forfatter Maja Lunde og illustratør Lisa Aisato laget årets bestselgende bok i Norge, og den mestselgende boka i Kagge Forlags historie. Det sier ikke så lite. Den forrige rekorden var «Hel ved» i 2011.

På under to måneder har Kagge sendt ut 211.000 eksemplarer av «Snøsøsteren» til bokhandlerne.

– Vi kan fastslå ganske sikkert at «Snøsøsteren» blir årets mest solgte bok, fastslår Trine Stensen, leder i Bokhandlerforeningen.

– Og det er ingen tegn på at salget har bremset. Bokhandlene melder fortsatt om stort salg.

Les også anmeldelsen av HBO-serien «My Brilliant Friend»: Ikke briljant nok (+)

Radioteater

– Det føles veldig bra!, smiler Maja Lunde

– Og litt uvirkelig. Men kjempegøy, tilføyer Lisa Aisato.

– Gleden er ikke proporsjonal med salgstall. At vi er fornøyd med boka er det viktigste. Jeg har fått mange hyggelige meldinger fra lesere og mange tilbud om oppdrag, men livet mitt blir ikke snudd på hodet. Det er nysgjerrighet og tegneglede som driver meg, ikke penger og salgstall, sier den prisbelønte illustratøren.

«Snøsøsteren» er dessuten solgt for utgivelse til 20 land – land nummer 20 tikket inn idet Dagsavisen møtte suksessforfatterne denne uka. Da var de i førjulsmøte med forlegger Erling Kagge og resten av teamet på forlaget. Tidligere på dagen var bokskaperne på NRK for en forhåndslytt på Radioteaterets versjon av «Snøsøsteren», som sendes i ni episoder fra 17. desember.

Les også: Vigdis Hjorth: – Jeg har ikke behov for å forsvare meg, men å forklare (+)

Overrasket

«Snøsøsteren»-suksessen har kommet overraskende, medgir forlagssjef Erling Kagge.

– Det har overrasket meg veldig. Ikke at den selger godt, men at den skulle selge i sånne mengder, sier Kagge.

Saken fortsetter under bildet. 

Møte med sjefen: Erling Kagge konstaterer at «Snøsøsteren» er tidenes Kagge-suksess.

Erling Kagge konstanterer at «Snøsøsteren» er tidenes Kagge-suksess. Foto: Mimsy Møller 

Førsteopplaget på «Snøsøsteren» som kom i starten av oktober var på 11.000, som i seg selv er høyt for en ny norsk barnebok. Så begynte boka å fyke ut av hyllene. Fra midten av oktober meldte bokhandlere landet rundt om tomme hyller og lange ventelister på nye bøker. Dermed økte forlaget på med hele 150.000 bøker. Heller ikke det var nok. For to uker siden trykket forlaget 50.000 bøker til for å møte etterspørselen. Forlaget utelukker enda flere opplag før jul. «Denne interessen ligner ingenting vi har vært med på tidligere. Erfarne bokhandlere forteller oss at de ikke har opplevd maken», fortalte forlagssjef Jorunn Sandsmark da.

– Interessen for denne boka har kommet nedenfra og oppover. Det er ingen store markedskampanjer bak, sier Erling Kagge.

– Grunnen til at dette er blitt en suksess er enkelt og greit: Kvalitet i alle ledd. Tekst, illustrasjon, design. Det er helheten som gjør det. Maja Lunde, Lisa Aisato og omslagsdesigner Terese Moe Leiner har skapt noe ordentlig fint. Ellers ville det ikke solgt, sier Erling Kagge.

To års arbeid

Boka har vært under arbeid helt siden tidlig i 2016. Maja Lunde hadde lenge hatt lyst til å lage en julebok. Så kontaktet hun Kagge forlag om ideen, og Lisa Aisato ble koblet på som illustratør. Aisato jobber med to års horisont, men likte ideen, og satte i gang. Historien ble til i samspill mellom forfatter og illustratør.

– Maja tok kontakt med et spennende prosjekt for en julekalender-bok. Jeg likte ideen om et kapittel for hver dag i advent, som passer til å lese høyt. Vi hadde de samme referansene – Maria Gripe, for eksempel. Og Maja ville lage en bok på størrelse med de illustrerte utgavene av Harry Potter. De utgavene elsker jeg, så jeg ble glad for å få jobbe i det formatet, forteller Aisato.

Mens boka har vært under arbeid, har Maja Lunde notert seg for to internasjonale romansuksesser: «Bienes historie» fra 2015 ble årets mest solgte bok i Tyskland i 2017, og fjorårets «Blå», som også er blitt en bestselger med internasjonalt salg.

– Vi har vært enige om en visjon, og har vært opptatt av å få til den boka vi ville lage. Vi har ikke hatt noen kommersiell tanke bak, sier Maja Lunde

HER finner du anmeldelsen av Maja Lundes bok «Blå».

Fryktelig trist

Suksessen med «Snøsøsteren» er overraskende også fordi boka langt fra er lys og lett. «En spennende, men fryktelig trist julefortelling», fastslo Dagsavisens anmelder. Historien handler om ti år gamle Julian, som har bursdag på julaften. Men dette året falt det en svart skygge over julefeiringen, etter at Julians storesøster døde. Boka antyder depresjon og spiseforstyrrelser. Den starter med at Julian møter den livsglade jenta Hedvig, som gjennom bokas 24 kapitler viser vei gjennom sorg til juleglede, med et julemysterium innbakt i handlingen.

– Jula handler om glede, men kan også romme savn og sorg. For å få det store lyset, måtte vi inn i mørket, sier Maja Lunde.

– De fleste barn vil før eller senere oppleve at det er en tom stol på julefeiringen, at noen er borte. Besteforeldre dør, eller foreldre skiller seg. Jeg syns det var fint å kunne behandle julas savn gjennom denne historien, sier Lisa Aisato.

Saken fortsetter under illustrasjonene. 

###
###

Illustrasjonene i «Snøsøsteren» er laget av Lisa Aisato. 

Les også: Herborg Kråkevik er ikke lenger alene om å lage fine julehefter (+)

Filmplaner

Nå jobber de videre med «Snøsøsteren» i flere formater.

– Det er både teater- og filmplaner for «Snøsøsteren». Jeg tipper det blir både film og teater, og det er allerede blitt hørespill. Vi har fått så mange tilbud nå at vi skal sortere dem over jul og finne ut hvem vi vil jobbe med videre. Det er en luksussituasjon, sier Lisa Aisato.

– Her gjelder det å finne den rette. En filmprodusent som er ute etter å ivareta boken, lyset, mørket og ikke minst stemningen. Vi har heldigvis ikke dårlig tid, sier Maja Lunde.

– Vi har et ønske om animasjonsfilm. Mennesker er vanskeligere å animere enn dyr eller dukkefigurer, så jeg er spent på om det går an å få til, sier Aisato.

Men først skal Aisato introdusere sine to barn på seks og åtte år for årets helt spesielle adventskalender:

– Jeg pleier ofte å lese bøker for dem, som jeg har illustrert. I år skal jeg bruke «Snøsøsteren» som adventskalender, og lese et kapittel for barna hver dag. Det gir også en anledning til å snakke om viktige ting. Det blir spennende å lese «Snøsøsteren» med dem for første gang. Kanskje det blir en tradisjon.

Mer fra Dagsavisen