Kultur

Klar, ferdig–blå!

– Vi var akkurat ferdige med å snakke med Kjell Nupens enke, og plutselig var alt helt blått utenfor vinduet. Det var helt magisk.

Bilde 1 av 3

– Vi ville ikke lage denne utstillingen uten henne. Hun har hjulpet oss å komme i kontakt med samlere av Nupens kunst, og det var viktig for oss å ha kontakt underveis, forteller Sandra Lorentzen som er en av kuratorene på årets hovedutstilling og vikaransatt på Blaafarveværket. Sandra er datter av kunstnerparet Ida Lorentzen og Ulf Nilsen som begge har sterk tilknytning til Blaafarveværket. Førstnevnte har sin egen faste utstilling i hovedhuset på Nyfossum, så dette er kjente trakter for kuratoren.

– Jeg føler at jeg har kommet hjem når jeg er her.

For første gang står blått i fokus på hovedutstillingen på Blaafarveværket.

– Vi ønsker å knytte bildekunsten enda nærmere til Blaafarveværkets historie, forteller Tone Sinding Steinsvik, administrerende og kunstnerisk direktør.

– Det er første gang blått spiller en så stor rolle i utstillingen og første gang vi har knyttet til oss en ekstern kurator. Vi har vært kjempeheldige og fått med Sandra.

– Vi tenkte hvem maler med blått? Og hvem vil vi ha med sammen med Kjell Nupen og med blått som tema. Noen av bildene var åpenbare, forklarer Lorentzen.

Her er selvfølgelig Harriet Backers «Blått interiør» og Harald Solbergs «Vinternatt i fjellene», Ludvig Karsten og Peder Balke og flere andre.

– Men ikke alle var så opplagte. Hos noen kunstnere har den blå fargen bare vært til stede som et lite innslag, som et blått alibi. Fordi vi så gjerne ville ha nettopp den kunstneren med, tilføyer Lorentzen og forteller at Balke er den eneste som de vet har kjøpt fargepigment fra Blaafarveværket. I arkivet finnes det en bestilling fra Balke, datert 20. august 1835 på kobolt, en vanskelig farge å få tak i, og som dessuten var mye dyrere i Paris enn på Modum.

– Dette er først og fremst en visuell utstilling. Man trenger ingen premisser eller forhåndsinformasjon. Jeg har forsøkt å finne sammenføyninger hos Nupen og i den gamle kunsten som på en eller annen måte kan stå ved siden av hverandre og utfylle hverandre, enten gjennom komposisjon, fargebruk eller uttrykk, forklarer Lorentzen.

– Utstillingen er en reise mellom interiør og eksteriør, og Nupen var opptatt av reise. I flere av bildene sine maler han over gamle brev, og brevet er symbolet på reisen.

Nupens kunst på utstillingen representerer hele hans kunstneriske liv, med unntak av 70-tallet, hans politiske periode.

– Der var det ikke er mulig å spore opp blåfargen, forteller Lorentzen.

Et eget Munch/Nupen rom har fått plass i andre etasje.

– Nupen var svært inspirert av Munch og kjøpte sin første Munch-litografi da han var 14.

– Jeg har følt meg veldig fri under oppsettingen av utstillingen. Det har vært mange utfordringer, men mest gøy, sier Lorentzen som gleder seg til åpningen og er spent på tilbakemeldingene.