Kultur

LAMBDA - ET MODERNE KUNSTMUSEUM

Alle utfordringer for sikker magasinering, effektiv transport, klimakontroll og ytre påvirkninger er godt ivaretatt.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

ET RIKTIG BYGG FOR MUNCHS KUNST Det er fremholdt at arkitekt Juan Herreros har kopiert en kontorbygning han har tegnet i Las Palmas. Han velger en form og tvinger museumsfunksjonen inn i den? Selvsagt gjør han ikke det. En arkitekts mål er å tegne et godt anvendelige bygg under de rammer som er gitt og den kontekst det settes inn i. Så også med Munchmuseet i Bjørvika. Her er formidling og konservering av Munchs kunst det viktigste. Dernest publikums bekvemmeligheter og de ansattes arbeidsforhold. Arkitektens og konkurransejuryens analyse av de stedlige forhold endte med et konsept for et museumsbygg i flere etasjer. Ett konsept som i den videre utvikling har vist seg robust nok til å møte kravene til god anvendelighet. Alle utfordringer for sikker magasinering, effektiv transport, klimakontroll og ytre påvirkninger er godt ivaretatt. I tillegg byr løsningen på et rikt spekter av opplevelser for fremtidens publikum. Det er noe moderne kunstmuséer etterstreber.

EN NY KUNSTFORMIDLING Kunsten presenteres i flere sekvenser enn vi er vant til. En vandring gjennom Nasjonalgalleriet mange saler og Munchmuseets mørke rom tydeliggjør at kunstformidling svært gjerne kan presenteres i sekvenser. Med pauser for hvile og inspirasjon. Tilnærmet alle verdens museer har til en viss grad sekvensiell formidling. I hvert fall museer med mer enn en etasje. Selv "idealet" Louisiana har slike avbrekk. Spørsmålet er om sekvensene blir lange nok for en god temaformidling og om pausene virkelig gir hvile og inspirasjon. Munchmuseets kuratorer har konkludert med at Lambda har store nok sammenhengende arealer og en optimale fordeling av store og små, høye og lave utstillingsrom. Lambda byr i tillegg på fantastiske utsyn mot Oslo og fjorden. Her er gode møteplasser for publikum. Det forventer fremtidens publikum. Dette er essensen i den fremtidsrettede museumsbygningen Lambda.

Å hevde at Lambda brukssmessig er ”skandaløst dårlig” og arbeidet som er gjort er ”pinlig arkitekthåndverk” (Solhjell/Gunnarsjaa) er en respektløs underkjennelse av andres kompetanse. Spørsmålet blir om Lambda er egnet for og til beste for Munchs kunst. Det kan man strides om. Det betyr jo ikke at den ene er sannere enn den andre. Vi må stole på de eksperter vi har utpekt til å vurdere og velge på våre vegne. At de har evnet å se fremover er en styrke.Lambda blir et moderne kunstmuseum. Også Munchs kunst trenger det. Nå, i 2016.

Powered by Labrador CMS