Kultur
Kråkekra og tralala for barn
En «brun liten sprett, svintar og skvett», mens kråka «driv på, svart og grå» i Per Olav Kaldestad og Hilde Kramers nye
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Jeg har skrevet mange dikt i mitt liv, og mange av dem handler om fugler. Det er en fascinasjon fra barndommen som har vart ved, interessen for disse små skapningene som lever rundt og blant oss. Så prosjektet var egentlig å skrive bare om fugler. Men så meldte det seg et par andre dyr, for eksempel en vaskebjørn jeg møtte i Canada, så da fikk de også være med, sier Per Olav Kaldestad.
Han har skrevet «Med kråkenebb og kråkeføter, en samling dikt «om fuglar og andre skapningar». Det er dikt for barn, men også for voksne eller de midt imellom, utgitt som billedbok med illustrasjoner laget av Hilde Kramer.
Røysetøys
Ett av dyrene som har sneket seg med sammen med fuglene, er røyskatten:
«Røysekatt,
tøysekatt,
lett på tå.
Røysekatt,
føysekatt,
kvikk og brå»
begynner diktet, i Kaldestads karakteristiske rytmiske rimstil.
Jeg prøver å bruke språklige bilder, rytme og klang for å få fram dyrets egenart, det som er stilig med hvert dyr, sier han.
Vidunderlig!
Illustratør Hilde Kramer syns det er «vidunderlig!» å jobbe med Kaldestads dikt, noe de lekne collagene hennes bærer preg av:
Per Olavs dikt igangsetter bilder i meg. De er åpne og lekende, veldig energiske, samtidig som dyrene har skriver om helt tydelig er sjelelige vesener, sier hun.
Slett ikke alle tekstene hun kommer over oppleves sånn:
Ofte er bildeboktekster altfor lange, fulle av kjedelige beskrivelser. Derfor har jeg lenge lest dikt, på leting etter noe som fenget. Så kom disse til meg, helt uten at jeg måtte gjøre noe for det, sier hun.
Utdyping, ikke innestenging
Det var nemlig Kaldestad som ønsket seg Kramer som illustratør:
Jeg har skrevet tre diktsamlinger for barn før, ingen av dem illustrerte. Så jeg regnet ikke med at denne kom til å bli illustrert heller, og sa til forlaget at det ikke var nødvendig. Men redaktøren ønsket illustrasjoner, og jeg sa «ok, men da vil jeg at Hilde skal lage dem». Heldigvis sa hun ja! Jeg er utrolig imponert over hva hun har fått til. Illustrasjonene står i dialog med diktene, utfyller og utdyper, sier han.
Jeg har vært veldig opptatt av ikke å stenge diktene inne. Min fantasi går ofte i en mørk retning, her har jeg prøvd å unngå å gi etter for den tilbøyeligheten, sier Kramer.
De to har begge flere titalls bøker bak seg, flest for barn og unge. Og begge brenner for fagfeltet sitt:
Dikt er sjangeren der språket blir til. Lekeområdet i språket, hvor man kan fråtse i bilder, ord, lyder. Det er både nyttig og spennende for både barn og voksne å utforske, sier Kaldestad, som har jobbet mye med dikt i skolen.
Både han og Kramer syns dessuten at kvalitetsbilledboka blir stadig viktigere i vår bildebaserte kultur:
Vi overøses av visuelle inntrykk i dag, men svært mye er av elendig kvalitet. Den som ikke klarer å sortere i inntrykkene, som verken kan eller vil se, faller helt utenfor. Alt blir kjedelig, vanskelig, uhåndgripelig. Så kvalitetsillustrasjoner det utsøkte bildet som får oss til å stoppe opp midt i strømmen, og som hjelper oss å møte ord, tanker og følelser har aldri vært viktigere, sier Kramer.