Nyheter
– Ta pedalene fatt
Kommunen, fylket, Buskerudbyen og Vegvesenet forente krefter i sykkeloffensiv på Papirbredden i går.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
– Jeg har ikke sykkel nå, så det hadde vært veldig fint om jeg ble trukket ut som vinner av sykkelen de skal gi bort. I så fall ønsker jeg meg en fargerik en, ler Silje Totland.
Hun satt på Drammensbiblioteket, da hun så at noe var på gang på plassen foran høgskolen. Totland studerer for tida i Oslo, men liker å sitte på biblioteket i hjembyen og jobbe.
I teltet utenfor vanket det blant annet gratis bysykkel-bruk og ekstra sykkellys.
– Jeg vil gjerne bruke bysykkel, men det blir for langt til nærmeste parkering. Så nå har jeg tipset dem om å lage en bysykkelparkering ved de nye studentboligene på andre siden av elva, for selv bor jeg rett bak der.
Ambisiøse mål
– 200 gratis bysykkel-kort, utlodding av en flunkende ny sykkel og sykkelverksted er de store trekkplastrene her i dag. Og det kommer mange innom, så her er det potensial, mener samferdselsplanlegger og sykkelkoordinator Elisabeth Von Enzberg-Viker i Drammen kommune.
For studentenes del mener hun sykkel er perfekt, siden de oftest oppholder seg i sentrum av byen og dermed kan spare mye tid både i forhold til bilkjøring og gange.
– Også handler det om å få innarbeidet en god vane fra starten av.
Enzberg-Viker forteller at kommunen har satt seg et ambisiøst mål for den kommende handlingsplanen. Per i dag er nemlig bare fire prosent av Drammens befolkning syklende, men håpet er å komme opp i en andel på 30 prosent.
– Det vil vi jobbe iherdig for å nå – og det betyr kanskje også at det på enkelte steder vil måtte gå ut over bilistenes framkommelighet, sier hun.
Inkludert i planene framover er flere nye sykkeltraseer.
Elsykkel-drømmen
Trond Solem, prosjektleder for sykkel i buskerudbysekretariatet, forteller på sin side om en positiv utvikling på bysykkelfronten de siste årene. Her har bruken økt med hele 40 prosent.
– Både Drammen og Kongsberg er blitt flinke til å satse på dette feltet nå, roser Solem.
Han forteller at neste generasjon bysykler blir elektriske, og ser for seg sykkelparkeringer ved alle knutepunkt og tettsteder i Buskerudbyen. Også han er klar på at en av de største utfordringene for de syklende i dag er at det er vanskelig å komme seg unna biltrafikken og at mange føler dette utrygt. Flere sykkelveier er utvilsomt påkrevet.
– I mellomtiden får man i hvert fall bruke sykkelhjelm, og sørge for god synlighet, understreker senioringeniør Trond Olsen, med ansvar for sykkel ved Statens vegvesen Buskerud.
Han delte ut refleksvester og sykkellykter til studentene.