Nyheter

Færre, men bredere seter

DRAMMEN: Dagsavisen Fremtiden loddet stemningen om bord på NSBs første tog med bredere seter - men færre sitteplasser.

Togpendler Terje Johansen fra Drammen var om bord på det første Flirt-toget med nye seter mandag morgen, men la ikke merke til at noe var forandret. FOTO: PERNILLE VESTENGEN

- Nye seter? Nei, det har jeg ikke merket noe til. Er det kanskje litt bedre beinplass? Jeg kan ikke si jeg har vært plaget av at setene var trangere før, jeg altså, men om disse her er bredere så kan det ikke dreie seg om rare forskjellen, sier Terje Johansen fra Drammen, som er på vei fra Drammen til Oslo - på NSBs rute mellom Skien og Lillehammer.

Komforten først

Det første togsettet med de splitter nye seteradene ble klart til bruk søndag kveld, og var ute på skinnene i går morges. Nå skal setene byttes ut fortløpende - på totalt 23 Flirt-tog - som er NSBs nyeste modell.

- Ved innkjøp av disse togene la vi i utgangspunktet mest vekt på volum, siden pendlerne hadde etterlyst flere sitteplasser. Men da klagene strømmet inn, om at de reisende syntes de ble sittende for trangt, tok vi det til etterretning. Vi er ennå i startfasen når det gjelder disse nye togene - og det var beregnet at vi kunne komme til å måtte gjøre justeringer underveis, forklarer kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB.

Bedre plass

I Flirt-togene er det to seter på den ene siden av midtgangen og tre på den andre siden. Det er særlig denne «treseteren» publikum har klaget på, da mange synes de blir sittende for tett innpå hverandre. Nå blir alle setene litt bredere - og bare to på hver side av midtgangen. Ifølge Tønsbergs Blad, som har vært ute med tommestokken, betyr dette tre centimeter ekstra plass til stumpen, og siden alle setene nå får armlener blir det sju centimeter ekstra mellom setene også.

Økt stress

Selv om komforten øker, innebærer setebyttet også at færre får sitteplass om bord. I rushtida, når NSB kjører med doble togsett, betyr dette 46 færre plasser.

- Det blir utvilsomt et ekstra stressmoment, når det blir enda mer kamp om sitteplassene. I dag var jeg så heldig at jeg kunne reise etter at rushtida var over, og det var god plass på toget. Men slik er det ikke vanligvis når jeg reiser tidlig om morgenen. Hvis jeg ender med å måtte stå hele veien fra Drammen til Oslo, og så tilbake igjen på ettermiddagen, kan det bli temmelig slitsomme dager, frykter pendler Johansen.

Intet pluss

I det store og det hele er han vanligvis godt fornøyd med togtilbudet.

- Jeg synes NSB har vært både punktlige og bra den siste tida, men dette setebyttet kan umulig være noen fordel.

I likhet med flere andre passasjerer Dagsavisen Fremtiden er i kontakt med, mener Johansen det tross alt er viktigere å kunne sitte i det hele tatt - enn at setene blir noen skarve centimeter bredere.

- Jo, dette kan nok bli en relevant problemstilling i rushtida, men valget er tatt. Vi jobber for at publikum skal få en best mulig reiseopplevelse, men får ikke gjort alle til lags samtidig. Komforten til de stående kunne helt klart vært bedre - men slik er det nå nødt til å bli, sier Myhre.

Han håper imidlertid den minskede setekapasiteten over tid vil kunne veies opp med hyppigere avganger, selv om det per i dag ikke er noen planer om å høyne togfrekvensen.

pernille.vestengen@dagsavisen.no