Nyheter

Viken skaper frykt i Statens vegvesen

– Bare i Drammen har det så langt i år ført til at minst ti personer har sagt opp, sier tillitsvalgt.

Bilde 1 av 2

Mye er uavklart i forbindelse med opprettelsen av det nye storfylket Viken, som skal bestå av fylkene Buskerud, Østfold og Akershus. Usikkerheten rammer også Statens vegvesen.

– Vi opplever at veldig mange ting henger i lufta i prosessen med regionreformen. Det er ikke besluttet noe, og man har veldig lite å forholde seg til. Når det blir slik, brer det seg usikkerhet og det bidrar til at organisasjonen blir nervøs, og nervøse organisasjoner tappes for energi, sier Trond Olsen, hovedtillitsvalgt i fagorganisasjonen NITO i Statens vegvesen Region sør.

Les også: Mener tiden for Viken-omkamper er forbi

Flere bytter jobb

Usikkerheten i Statens vegvesen knytter seg til at ansvaret for fylkesveiene skal flyttes over fra Statens vegvesen til Viken og at det er uavklart hva som skjer med jobbene til dem som jobber med fylkesveiene i dag.

– Bare i Drammen har det så langt i år ført til at minst ti personer har sagt opp, sier Trond Olsen, som selv jobber som sykkelkoordinator på Statens vegvesens kontor i Drammen.

De finner seg gjerne nye jobber hos private aktører som for eksempel Rambøll eller Veidekke.

– Folk er opptatt av forutsigbarhet knyttet til jobben, og når det i medarbeidersamtaler ikke blir gitt trygghet på om du har arbeidsplass det neste året, søker folk forutsigbarhet hos konsulenter og entreprenører, sier Olsen.

Les også: – Viken er med på å ødelegge folkestyret

Vet ikke om de vil få jobb

Olsen mener den nåværende situasjonen bidrar til at vegvesenet tappes for arbeidstakere de har investert mye i.

– Man tapper Statens vegvesen, som man har brukt flere år på å bygge opp, for kompetanse. Disse personene er for eksempel attraktive i det private markedet. Da har staten brukt lang tid på å bygge dem opp, og det ender opp med at de går inn i nye stillinger i det private markedet, sier han.

Han understreker at det ennå ikke er avklart hvorvidt de som i dag jobber med fylkesveier i Statens vegvesen automatisk følge med videre til tilsvarende jobber i Viken.

– Hvis for eksempel 80 stillinger skal flyttes over fra Statens vegvesen til Viken fylke, kan Viken i verste tilfelle si at de vil lyse ut alle stillingene «våre» på det åpne markedet. Det er politikerne som har bestemt at fylkesveiansvaret vi har i dag skal over til fylkeskommunens, sier han.

– Hva slags informasjon har dere fått fra Viken om dette?

– Jeg er representant for de tillitsvalgte i Statens vegvesen Buskerud i forbindelse med tilpasningen til Viken, og har møte med Birgit Hansen, HR-direktør i Viken, på mandag, om hvordan de ser for seg å angripe dette.

Han understreker at det blir opp til Stortinget å bestemme om de ansatte i vegvesenet skal sikres jobber i Viken eller ei.

– Det kan bli en modell hvor man velger å utlyse stillingene på nytt, men det kan også vedtas en overføringslov som gjør at Statens vegvesens ansatte har fortrinn på stillingene i Viken. Det er Stortingspolitikerne som må vedta en slik lov, sier han.

Vegdirektoratet jobber nå med å utforme et forslag til en slik lov.

Uviss kontorplassering

Også i Østfold er det usikkerhet blant de ansatte nå.

– Det er noen medarbeidere som er bekymret, og det går nok først og fremst på kontorplassering. Det er gjerne de som har en krevende situasjon med for eksempel familieliv med småbarn eller andre forpliktelser som er mest bekymret for å måtte endre kontorsted, sier Elisabeth Beckmann, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Østfold.

Hun understreker at det ikke er vanskelig for ansatte i vegvesenet å få seg andre jobber.

– Jeg tror de fleste er nokså trygge på at det ikke kommer til å bli behov for færre arbeidstakere. Selv kjenner jeg litt på en sorg over at et godt og sterkt fagmiljø blir delt. Samtidig er det spennende å se hva det nye blir, sier hun.

Foreløpig er det uvisst hvor veijobbene i Viken havner.

– Det er nok skrekken for flere dersom Lysaker eller Sandvika blir fast kontorplass. På operative oppgaver er oppgavene knyttet til vegnettet ute, og en del av de oppgavene ser vi ikke for oss at kan knyttes til et kontor så langt borte. Vi har mange arbeidsoppgaver som gjør det naturlig at man skal sitte i området, sier Beckmann.

Mer fra Dagsavisen