panel 2018: Kurator og kunsthistoriker Sandra Lorentzen er en av tre i onsdagens fagpanel, og debuterer som kunstkritiker. – Dette er et så kreativt prosjekt, og jeg gleder meg, men har også litt sommerfugler i magen. FOTO: Elisabeth Helgeand Wold

Ufarlig kritikk

Tre fagfolk, 21 kunstverk, ris, ros og grensepushing.

 

– Jeg elsker dette konseptet! Det er veldig bra at noen utfordrer kunstkritikkens form på denne måten – så kreativt og med et spennende innhold, mener kunsthistoriker og kurator Sandra Lorentzen som til daglig jobber ved Blaafarveværket.

Med sjenerøs støtte fra Kulturrådet arrangerer Drammens Museum Kunstkritikk på sparket for fjerde gang, og onsdagens panel består av Sandra Lorentzen, Øivind Storm Bjerke og museets egen Åsmund Thorkildsen.

Allminneliggjøring

– Jeg tror denne formen åpner opp for alle, og ufarliggjør kunsten på en måte som er sunn og viktig. Temaene som blir tatt opp i kunsten angår oss alle, og denne formen er med på å bryte ned barrieren mellom kunstkritikk og publikum, og bidrar også til å allminneligjøre kunstspråket, som igjen er veldig viktig for formidlingen, utdyper Lorentzen som selv har valgt ut litt forskjellige verk som de to andre skal få bryne seg på.

– Jeg har plukket ut verk som pusher grensene for hva vi opplever som komfortabel kunst, og verk som jeg elsker og noen som har vært tema i samtidsdebatten. Og så har jeg valgt noe som jeg ønsker å høre Åsmund Thorkildsen og Øivind Storm Bjerke snakke om, fordi de to har bred erfaring og masse kompetanse, det blir rett og slett spennende å høre hva de sier om verkene.

Underholdning

– Kunstkritikk på sparket kom i gang fordi vi ønsket å finne en underholdende form som ikke var så tørr som ofte kunstkritikk kan være. Vi kjenner vanligvis kunstkritikk fra aviser og tidsskrift, ofte med grundig bruk av fremmedord og fagsjargong. Kritikken når kanskje ikke ut til så mange den kunne eller burde. Derfor ønsker vi med dette å nå ut til flere, ufarliggjøre og bryte ned barrieren det kan være å snakke om og kritisere kunst, sier Åsmund Thorkildsen, museumsdirektør ved Drammens Museum, som selv har 15 års erfaring som kunstkritiker.

– Publikum synes dette er kjempegøy, det skapes dialog og dynamikk med denne formen. Konseptet er både lærerikt og underholdende, og vi lover noen overraskelser, kanskje vi lurer hverandre litt, ler Thorkildsen og garanterer en ledig og munter stemning.

Hemmelig

Panelet Lorentzen, Storm Bjerke og Thorkildsen har hver plukket ut sju kunstverk som vil bli en blindtest for de andre i panelet. De blir utfordret til å gi en umiddelbar og spontan kunstkritikk der og da, og har ikke hatt anledning til å forberede seg. Hvordan bedømmer de samme kunstverk, hva er subjektivt eller objektivt? Og hva bestemmer om vi synes noe er god eller dårlig kunst?

– Folk får oppleve hvordan kritikere ser og opplever et verk, og hvordan de analyserer et bilde. Mange tror at det ikke ligger noen kriterier her, men det gjør det jo. I år har vi også med originalverk med kunstneren til stede, redegjør prosjektkoordinator ved museet Ida Klingvall. Hun sitter med «fasiten» på onsdagens Kunstkritikk på sparket.

– Kunstkritikk på Sparket tar bort noen fordommer og vi opplever en fin kontakt mellom publikum og panelet.