Nyheter

Kollektivsamarbeidet mellom Oslo og Viken kan stå i fare

Siden bomringen ble satt opp i 1990 har Oslo og Akershus samarbeidet tett om samferdselsprosjekter gjennom Oslopakkene. Nå står hele samarbeidet i fare etter at Viken sikret ny E18 bak Oslos rygg.

Politikerne i Oslo er fornærmet og forbannet etter at Viken fylkeskommune på mandag snudde, og valgte å gå inn for ny E18 vestkorridoren. E18 har i årevis vært en del av Oslopakke 3-samarbeidet, der Oslo, Viken (tidligere Akershus, Østfold og Buskerud) og staten forhandler og kommer til enighet om felles samferdselsprosjekter for regionen.

Oslopolitikerne mener på sin side at dette ikke har skjedd nå. E18, slik det er vedtatt i Stortinget, er aldri godkjent av Oslopakke 3-gjengen, er deres budskap.

– Jeg må minne om at E18 går gjennom Oslo. Derfor er det ganske uhørt i et demokratisk perspektiv at Oslos befolkning og politikere ikke skal få være med å bestemme over hvordan vi skal regulere biltrafikken inn i, gjennom og ut av byen, sier byrådsleder Raymond Johansen.

– Dette er et soleklart brudd på Oslopakke 3-avtalen, sier byråd for miljø og samfersel, Lan Marie Berg.

LES OGSÅ: Ap og Sp snur og går inn for ny E18: SV og MDG forlater fylkesrådet i Viken i protest

Samarbeid i spill

Da fylkesrådsleder Tonje Brenna ble konfrontert med reaksjonene til Oslo på mandag svarte hun at E18 går gjennom Viken, og at Oslos synspunkter er godt kjent. Men det er sterk misnøye i Oslo nå. Johansen peker på at samferdselsminister Knut Arild Hareide har holdt tilbake byvekstavtalen og finansieringen av Fornebubanen i påvente av grønt lys for E18.

– I realiteten har Hareide oppfordret lokalpolitikere til å bryte samferdselssamarbeidet som har tjent Oslo-regionen godt siden 1980-tallet, de såkalte Oslopakke-avtalene. Den oppfordringen har Viken fulgt. Denne nye arbeidsformen kan sette Oslopakke 3-samarbeidet i fare, sier han.

Berg går enda lengre.

– Nå må vi vurdere om dette Oslopakke 3-samarbeidet er verdt det. Jeg har nå bedt om et krisemøte i Oslo-byrådet for å drøfte situasjonen som har oppstått, sa hun til Dagsavisen mandag.

LES OGSÅ: Barnevernet får refs for bruk av tolk: – Gjennomgående er det folk helt uten kvalifikasjoner (+)

Fornebubanen

De truer med andre ord med å i ytterste konsekvens skrote hele Oslopakke 3-samarbeidet. Kilder Dagsavisen har snakket med i byrådspartiene peker på at det ikke foreligger noen planer om dette nå, men at det vil bli et naturlig samtaleemne når forhandlingene om resten av Oslopakke 3 fortsetter. Når det blir er det ingen som helt vet.

Flere kilder i byrådspartiene sier at de nå må tenke gjennom om Oslo i det hele tatt ønsker å være med å betale for Fornebubanen. Flere peker på at Oslo allerede har strukket seg langt, lagt mange penger på bordet og opprettet en egen etat for å bygge en t-bane som i all hovedsak skal gå i et annet fylke. Disse pengene kunne man fått mye igjen for om man brukte dem på miljøtiltak i Oslo i stedet.

Høyres samferdselspolitiske talsperson i Oslo, Nicolai Øyen Langfeldt, kaller truslene om å skrote Oslopakke 3-samarbeidet for «dramatisk».

LES OGSÅ DAGSAVISENS LEDERARTIKKEL OM E18: Samarbeid i grøfta

– Tom trussel

– Dette er den samme avtalen som har sikret at vi har fått bygget mye kollektivtrafikk, nye boområder og at vi har fått flyttet forurensende trafikk under bakken, sier han.

Samtidig er Langfeldt uenig i at Oslopakke 3-avtalen er brutt. I 2016 ble man enige om å bygge den første biten av E18, samt en vag formulering om å ta sikte på at resten av E18 skulle gjøres noe med, uten at det står noen detaljer om hvordan veien skal bli.

LES OGSÅ: Raymond Johansen mener påbud om munnbind kan være klokt

– Det høres ut som en tom trussel. Arbeiderpartiet var smertelig klar over hva de skrev under i 2016, og det er Johansens eget partilag i Viken som følger den avtalen Raymond nå har glemt at han var med å sikre flertall for, sier Langfeldt.

Bygging av ny E18 vest for Oslo er snart i gang etter at det i går ble klart at Viken og Bærum stiller med garanti....

Posted by Knut Arild Hareide on  Tuesday, August 25, 2020

Mer fra Dagsavisen