Tror ikke dobbeltsporet blir noe av

– Det var ålreit å se at vi er så mange som er enige i at togplanene ikke er gjennomførbare, sier innbygger Harald Weel etter informasjonsmøtet om tog.

Tirsdag kveld var det informasjonsmøte med Bane NOR på Bøndernes Hus i Råde om plassering av togparkeringen som behøves til hensetting av tog dersom det omstridte dobbeltsporet bygges på strekningen Haug-Seut.

Råde-mannen Harald Weel risikerer å få eiendommen sin rasert av prosjektet, som Demokraten skrev sist lørdag. Nå begynner han å tvile sterkt på om togprosjektet blir realisert.

LES OGSÅ: Haug-Seut er et vanvittig pengesluk (Demokraten+)

Lokalpolitisk skepsis

– Bane NOR har de spilt seg ut økonomisk. Etter at det ble kjent at strekningen blir mange milliarder dyrere enn antatt, må de svare for seg overfor Stortinget og regjeringen. Jeg tror de heller vil bruke pengene på noe annet, sier Weel, som er leder i Ørmen og Onsøyfjerdingens velforening.

– Politikerne og innbyggerne er skeptiske nå. Arealet som trengs i Råde er fort stort. Kostnaden er for høy. Og strekningen er for kort til at det er noe særlig å tjene tidsmessig. Bane NOR hevder imidlertid at dobbeltsporet skal gi flere tog og kortere reisetid på strekningen.

LES OGSÅ: Sa ja til å flytte dobbeltsporet vestover (Demokraten+)

Lanserte ny p-plassering

Fra før har det vært fire muligheter for togparkeringen: Kambo (fra Moss og inn i Vestby), Gon (ved Halmstad i Rygge), Løken/Høyda, og Kjellerødåsen i Råde.

På møtet i Råde presenterte Bane NOR et ekstra alternativ på Kjellerød, slik at det nå er et Kjellerødåsen vest og et Kjelleråsen øst-alternativ.

Weel mener at det var bred enighet på møtet om at togparkeringsanlegget ikke bør ligge på Kjellerødåsen, fordi det er for langt fra Moss, og beslaglegger for mye jordbruksareal.

LES OGSÅ: Oppstart tidligst i 2024