Sport

FFKs pangstart har doblet salget hos Aristokraten

Vimpler til veranda og flaggstang er vinnerne hos supporterbutikken Aristokraten, som får merke entusiasmen rundt FFK-oppturen – også utenfor både Fredrikstad og Norges grenser.

Med fire strake seire i sesongåpningen har FFK inntatt tabelltopp og sådd opprykksspekulasjoner og begeistring i Fotball-Norge. FFK-medgangen, som startet med en bunnsolid opprykkssesong i fjor, har også medført en opptur for supporterbutikken.

– Vi har bortimot doblet omsetningen på fire uker nå, sammenlignet med liknende periode i fjor. Det er vel ikke tvil om at FFKs sportslige suksess i alle fall har bidratt sterkt til det, mener butikksjef Geir Nilsen i Aristokraten.

– Viser stolthet

Han forteller at de har opplevd stor pågang i butikken og sett seg nødt til å utvide åpningstiden. Blant annet på grunn av smittevern og restriksjoner for antall tilskuere på stadion, har de solgt supportereffekter bare på lørdager. Fra neste uke holder de åpent også torsdag og fredag.

At sjappa nylig åpnet nettbutikk, har nok også medvirket til økt salg, tror Nilsen.

– I tillegg har vi fått inn en del nye produkter. Vi har hatt ekstremt stor pågang på store vimpler både til veranda og flaggstang. Mange vil vise at de er stolte nå, og flagging er jo noe som legges merke til også når andre lag besøker byen, sånn som når gangbrua er pyntet med flagg, påpeker butikksjefen overfor Dagsavisen Demokraten.

Han var samler og ville ha draktene til de ti mest populære klubbene i hvert land, og het Ruud van, noe...men ikke Nistelrooy, altså.

—  Geir Nilsen, butikksjef i Aristokraten

Med nettbutikk har Aristokraten sendt varer på bestilling til alle norske fylker de siste ukene, men også til land som Sverige, Danmark, Nederland, Tyskland og USA.

– Det er jo litt morsomt, og gir oss følelsen av at FFK er en stor klubb med mange tilhengere. Det er nok stort sett Fredrikstad-folk i eksil som bestiller supportereffekter fra utlandet, og det sier jo også noe om patriotismen som lever og ønsket om å vise stolthet og identitet, mener Nilsen.

Samler på drakter

Det finnes imidlertid også ikke-norske FFK-supportere i andre land, viser bestillingene. Andre er samlere av supportereffekter og spesielt fotballdrakter, som for eksempel nederlenderen Aristokraten sendte drakt til i mai.

– Han var samler og ville ha draktene til de ti mest populære klubbene i hvert land, sa han. Selv mener jeg at FFK kanskje er blant de fem, men la gå. Han het Ruud van, noe...men ikke Nistelrooy, altså, ler Nilsen.

Aristokraten var etablert i flere ulike lokaler fra 2003 til 2013. I 2018, omtrent i det Per-Mathias Høgmo kom inn som ny trener med dagens hovedtrener Bjørn Johansen i teamet sitt, ble det gjenåpning av supporterbutikken under nye eiere. Nå ser altså salget ut til å være på gli igjen etter et tungt år med koronavirus.

– Det skjer så mye positivt rundt FFK om dagen, ja, også Stjernen, noe som også merkes godt på salget, men akkurat nå er det FFK som drar lasset ettersom de er i sesong, slutter Nilsen.

Mer fra Dagsavisen