Sarpsborg

Fantastiske Frønesjøen

I Indre Østfold, litt sørvest for Ørje, ligger majestetiske Frønesjøen og sjarmerende lille Røttjern, som begge flotter seg til vinterstid. Se de flotte bildene i karusellen over.

Bilde 1 av 7

Av Linken Raeng

Idet dagen gryr leter rødmende solstråler seg fram mellom trestammene og varmer opp en rimfrossen, hvit skog.

PS! Se turfakta og veibeskrivelse til høyre!

Stien leder oss gjennom tunet på den idylliske, gamle husmannsplassen Frøne og langs jordet oppover mot skogen. Istapper henger på rekke og rad i fjellsiden ved åkerlappen; de funkler og skinner idet solen treffer dem. I den fine blandingsskogen rusler vi over noen fuktige, sumpaktige partier som for øyeblikket er godt frosne og uproblematiske å passere. Snart står vi i et stikryss og ser ned på Frønesjøen. Stien til høyre fører ut mot en liten øy med en lavvo; et supert turmål for småbarnsfamilien. Her er det grillplass og benker, noen fine fiskeplasser, samt en god teltplass. Stien til venstre fører mot Røttjern, og vi svinger inn på denne. I åssiden foran oss farges høye trær røde av sola, men nede ved vannet vandrer vi gjennom en hvit og rimfrossen verden.

Vi krysser en myr innerst i Frønesjøen, kommer opp i en blandingsskog og tar til høyre i stikrysset. Vi opplever ulike skogstyper mens vi rusler oppover mot toppen, tar til høyre i neste stikryss og går nordover parallelt med Frønesjøen. Ganske snart fører et smalt tråkk ut mot et fint utsiktspunkt over sjøen, og her tar vi en liten rast og nyter synet av glitrende vann og mange blåner.

LES OGSÅ: Vinter på Valhall

Tilbake på blåmerket løype går vi videre mot Røttjern. I et gammelt, uthulet tre med mengder av flis strødd rundt på bakken har hakkespetten hatt et festmåltid ganske nylig. På venstre hånd ser vi ut over en liten, hvit myr. Mens vi går i sola på åsryggen ligger myra i et skyggefullt søkk bak alle trærne. Det er stor forskjell på solside og skyggeside i den kalde årstiden!

I neste stikryss følger vi skilting mot Røttjern; stien går gjennom en dal med kulturskog og gult gress. Kort etter ser vi ut over det islagte vannet. Deretter følger vi stien langs vestsiden av tjernet og svinger raskt inn på et smalt tråkk til høyre; det følger vannkanten tjernet rundt. I nordenden av tjernet finner vi et solrikt sted for en rast før vi fullfører runden og returnerer til bilen i egne fotefar.

LES OGSÅ: En nostalgisk "badetur" til Rødnabbene

Turperler

Linken Raeng har skrevet den nye turboka «Turperler i Østfold og Bohuslän» på Ask forlag. Hver fredag deler hun fine turer fra boka med våre lesere. Flere turtips finner du på www.turperler.