Fredrikstad

Vinter på Valhall

Høyt oppe på Odins øy, Onsøy, ligger Valhall med utsikt lang til havs. Se bildekarusell!

Bilde 1 av 5

Av Linken Raeng, turspaltist

Vinterens forfrosne stillhet omgir oss idet vi følger veien innover mot Valhall og lar oss oppsluke av skogen. Bare noen steinkast unna riksveien hører vi ikke lenger bilene som suser forbi. Se turfakta til høyre.

Grusveien som leder oss mot skogen der stien begynner, ligner en gammeldags kjerrevei og fører fram til en åpen gressbakke. I skogbrynet i vest, bak en bygning, begynner den blåmerkede stien; starten på turen oppover i høyden.

Gapahuk med bålplass

Tråkket slynger seg gjennom en dypere skog et lite stykke før vi går over et område med åpent fjell og lavere trær. Vi følger tydelig blå merking over fjellrabber og små søkk, og etter hvert overtar den stedstypiske, glisne furuskogen der lyngen dekker marken under trekronene. Små varder finnes hist og her, og snart lufter det langt mer: Trærne blir små og krokete oppover mot toppen og tar ikke lenger av for vinden. Iblant snur vi oss for å se hvor langt opp vi har kommet, og vi begynner så smått å skimte vannet bak oss, over de grønne bartrærne.

LES OGSÅ: På denne bilkirkegården i Sverige har naturen tatt styringen

Vi må fortsette et godt stykke oppover i høyden (og vi snur oss mange ganger for å sjekke utsikten!) før vi omsider står på toppen av Valhall. Her er en flott bronsealderrøys og en benk egnet for en rast. Går du i retning øst eller sørøst herfra, får du et fantastisk flott utsyn over skjærgården. På et åpent fjellplatå er det satt opp en stor og solid gapahuk med bålplass og sitteplass til mange, og herfra ser vi ut mot havet og horisonten i øst, sør og vest.

Med utsikt til Hvaler

En nydelig, solvarm steinhelle tjener som sitteplass mens vi skuer ut mot den nærmeste kyststripa der kjente og gode tursteder som Strømtangen, Dypeklo, Oksrødkilen og Blåsopp ligger på rekke og rad. I godværsdagen ser vi langt av sted, helt ut mot Torgautgrunnen og Leira, med vakre Vesterøy og de øvrige Hvalerøyene bakenfor. Enda lenger unna ligger Sverige som langstrakte blåner. I sør ser vi ut til Søsterøyene og Struten fyr, og i vesterled ligger Vestfold som en blå stripe land over vannet.

LES OGSÅ: Her bader Hvaler seg i nydelig sol

Verd å vite: Norrøn mytologi har mange steder i distriktet satt sine spor i form av navn på gårder, steder og landskap. Så gjelder også Onsøy; Odins øy.

Linkens turperler

Linken Raeng har skrevet den nye turboka «Turperler i Østfold og Bohuslän» på Ask forlag. Hver fredag deler hun fine turer fra boka med våre lesere. Flere turtips finner du på www.turperler.
wordpress.com.

---

Turfakta og veibeskrivelse

• Antall km: 5. Fin tur for liten og stor. Asfalt- og grusvei, samt sti gjennom skog og over fjell. Nydelig utsikt. Gapahuk. Utedo. Sopp og bær i området. Uegnet for barnevogn, bruk bæresjal eller bæremeis. Valhall kan lett kombineres med en tur til fantastiske Blåsopp. Beskrivelse av denne turen finner du på www.turperler.wordpress.com