Nyheter

Livsfarlige dekk og bremser parkerte vogntog på svenskegrensa

En rekke transportkjøretøy fikk kjøreforbud over Svinesund og Ørje med utslitte dekk, og ett med luftlekkasje på bremsen. Ett vogntog fikk 18.000 kroner i bot.

1 av 2

Av de 46 tunge kjøretøyene som ble kontrollert på de to grenseovergangene tirsdag, fikk 20 av dem kjøreforbud og 34 fikk skriftlige pålegg om reparasjoner.

Ett av vogntogene som ble stanset av Statens vegvesens kontrollører hadde ni utslitte dekk og i tillegg luftlekkasje på bremsene. Sjåføren fikk et gebyr på 18.000 kroner, kjøreforbud ved grenseovergangen i Ørje og pålegg om å sette vogntoget i trygg kjørestand før han fikk fortsette jobben.

– Sjåføren hadde tre dekk han kunne kjøre trygt på, og det er ikke særlig trygt for et vogntog eller medtrafikanter på dette vinterføret, slår Øyvind Grotterød fast.

Les også: Varebil stoppet med to tonn overlast og knekt ramme

Luftlekkasje på bremsen

Han er fagleder i veivesenets enhet på grensa, hvor de sjeldent lar seg overraske over farlige mangler i service og vedlikehold på store transportkjøretøy. Omtrent hver eneste dag ilegges noen kjøreforbud og krav om service på grunn av feil som er direkte trafikkfarlige.

– Med nødvendig service og vedlikehold fra bileierne og sjåførene, skal vi ikke kunne finne alle disse farlige manglene på kjøretøy. Det er der det svikter, sier Grotterød til Demokraten.

Les også: – I prinsippet er dette åtte tonn som er helt usikra, og på sidene er det bare en «regnfrakk»

Tunge kjøretøy har luftbremser, som betyr at sjåføren pumper luft til bremsene når han tråkker inn bremsepedalen. Ved lekkasje på lufttanken, betyr det kort og godt at bilen ikke har bremser som fungerer, ifølge Grotterød.

– Det er farlig, men dessverre ikke helt uvanlig. Forrige uke stoppet vi også et vogntog med store hull i lufttanken, forteller han.

Les også: Vogntogsjåfører ofrer sikten for å gjøre arbeidsplassen mer «hjemmekoselig»

– Ville vært helt krise

Tirsdag fikk tre andre vogntog kjøreforbud på grunn av overlast, to måtte stanse med tre dekk hver under påkrevd mønsterdybde og ett på grunn av en dekkskade som åpenbart gjør dekket ubrukelig, ifølge Grotterød.

Dekket var ikke rundt, men hadde fått en flat side (bildet).

– Det var tydelig at det hadde stått helt rolig ganske lenge. Trolig har bremsene lagt seg på, slik at hjulet har stått rolig mens vogntoget har kjørt. Det er vanskelig å oppdage mens man kjører, og ofte kjøres det med et slikt dekk til det smeller.

– Og det betyr?

– Her har det blitt slitasje ned til oppbyggingen av dekket, som gjør at det til slutt eksploderer. Og det smeller som en kanonkule. Det kunne ført til en stygg ulykke. Hvis dette dekket satt på et framhjul, ville det vært helt krise. Når det sitter på tilhenger, som her, kan jo deler av dekket treffe andre biler når det eksploderer. Det har jeg sett selv, advarer Grotterød.

Les også: Bremseskive gikk i oppløsning under bremsetest

Les også: Vogntog med bakhjulene på luftetur – derfor er dette livsfarlig

Har en drøm

– Med service og vedlikehold, skal ikke dette skje. Dekket er ubrukelig å kjøre med, og det reagerer vi sporenstreks på, legger han til.

– Tror du det er mulig å komme dit at bare et lite fåtall av transportkjøretøy over grensa har sikkerhetsmangler?

– Det er jo drømmen min, og vi kan ikke slutte å tro på det. Det er derfor vi står på grensa hver dag, for å bedre trafikksikkerheten, slutter han.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og alle Dagsavisens utgaver, se våre abonnementstilbud her.