Nyheter
Tirsdag åpner Thansen
Vegg i vegg med Jem & Fix i Dikeveien kommer en ny danske: 21august åpner bilrekvisita-kjeden Thansen sin 18.butikk i Norge, og de lover «vanvittige» priser under åpningsdagene.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Selv om den danske giganten åpnet sin første norske butikk bare noen måneder før sommeren, er kjeden allerede godt i gang med målsettingen om 25 butikker i løpet av 2019
Oppkjøp og organisk vekst
Nylig ble skiltene på landets 13 Torshov Bilrekvisita-butikker byttet ut med Thansens logo. Oppkjøpet innebar at kjeden kjapt fikk en merkbar tilstedeværelse i det norske markedet, og siden den gang har danskene åpnet ytterligere fire butikker.
– Thansen ble startet av en dansk kar i 1991. Da var det salg av scooter-deler som gjaldt, men sortimentet har hele tiden blitt utvidet frem mot dagens modell, forklarer butikksjef Arne Christian Thorbjørnsen Mørk.
– I Danmark er det allerede over 80 Thansen-butikker, så selskapet var nødt til å se utenfor egne grenser for videre ekspansjon. Norge er faktisk det første landet vi etablerer oss i utenfor Danmark.
Kjent marked
– Valget falt på Norge siden vi kjenner markedet, dessuten er det relativt korte avstander når det kommer til varetransport fra eksisterende leverandørnettverk. Vi mener også at vi har noe å tilby kjøpesterke norske forbrukere,
– Hvilke butikker ser dere på som de viktigste konkurrentene?
– Biltema, Bilextra, og Jula. Som de har vi også fokus på lave priser, men der vi skiller oss ut er på sortimentet. Konkurrentene fører hovedsakelig egne merker og har et sparsommelig utvalg av kjente merkevarer, sier Mørk, og utdyper:
– Vi kjører også egne merker, men tilbyr også varer fra de kjente produsentene. Sistnevnte varelinje representerer premium-produktene, og målet er å tilby de laveste prisene på både «Premium» og «Budsjett-artikler»
Nye arbeidsplasser
– Vi er seks ansatte i Fredrikstad, hvorav tre er fulltidsstillinger. Det jeg har sett av personalpolitikk hittil i Thansen synes jeg er veldig positivt. Selskapet er opptatt av å utvikle oss ansatte og rekrutterer ofte til lederstillinger og lignende internt.
Mørk er selv et ypperlig eksempel på det. For tre år siden begynte han med helgevakter i Torshov, og nå er den unge karen butikksjef og en viktig ressursperson når nye butikker åpnes.
Dreven på nyåpning
– Jeg føler vi har lært mye om hvordan vi gjennomfører nyåpninger på en god og effektiv måte det siste halvåret. En markedsføringskombinasjon vi har god erfaring med er DM’er (reklamebrosjyrer i posten), vanvittig lave priser, og masse folk i kassa og på gulvet under åpningsdagene, avslutter Mørk