Nyheter
Ny fraktebåt laster Leca fra Borge

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Som et fast element i båttrafikken opp og ned elva har lastebåten fra Leca i Borge vært med i over 30 år.
Men krav om høyere effektivitet, større lastekapasitet og bedre arbeidsforhold for sjømennene om bord på frakteskuta har medført at «Leca Nord» nå er pensjonert og ny båt innleid.
Tomas Storø er logistikkleder hos Leca og innrømmer at det var litt vemodig å se den gamle båten anløpe brygga ved fabrikken for siste gang.
– Båten har jo vært lett gjenkjennelig på elva i mange år og ikke minst den spesielle motorlyden når lastebåten har kommet brummende midt på natten.
Men båten har levd en tid på overtid som frakteskute for oss, nå ligger den ute til salgs, fortøyd ved kaia under Fredrikstad-brua. Skuta ”Kristian With” har overtatt ruta, den er over dobbelt så lang som sin forgjenger og har selvfølgelig mye større lastekapasitet.
Men like viktig er det at arbeidsforholdene for mannskapet om bord har blitt bedre. I den gamle båten var dynetrekket frosset fast når du skulle ut av køya på morgenen, men om bord i ”Kristian With” har mannskapet både badstue og trimrom.
Truckfører og kaptein
Kaptein Håvard Lauten er fra Nord-Trøndelag og har ansvaret for å føre frakteskuta ”Kristian With” fra Fredrikstad til Tromsø og tilbake igjen.
På turen har båten elleve anløpshavner og det er hektisk aktivitet før skuta igjen skal legge fra kai ved Borgebedriften. Hvis du tror kaptein Lauten kun sprader på øverste dekk, ikledd hvit skjorte med distinksjoner på skulderklaffene, tar du helt feil.
Håvard Lauten har nemlig inntatt en av truckene på kaia og kjører i høyt tempo paller med Lecablokker fra lageret og inn på vareheisen i båten.
– Vi må ha en truckfører som kan kjøre fram pallene før vi laster dem om bord, roper han ut av sidevinduet i det han fyker forbi. Logistikkleder Storø får det travelt med å skaffe en ekstra mann som kan jobbe utover kvelden. - Han må være på plass senest klokka to, er neste beskjed kaptein Lauten overbringer.
– Vi må ha tid til å spise også, for kokken står nå med ansvaret for lasteheisen om bord.
Trønder-mannskap
Båten «Kristian With» har et mannskap på åtte mann og har hjemmehavn i Trondheim. Nesten hele mannskapet er trøndere bortsett fra styrmannen som er tromsøværing.
– Vi frakter forskjellige Leca-produkter, i tillegg til mye annet. For Felleskjøpet har vi avtale om å frakte fôrmel ut i landet, forteller kaptein Lauten.
– Det er klart vi har økt kapasiteten betydelig med den nye båten som har en lengde på 90 meter, bredde på 13 meter og lastekapasitet på 2.800 tonn.
Stikker dypere
Det er andre gangen ”Kristian With” anløper kaianlegget til Leca.
– Vi har hatt noen utfordringer i forhold til grunnforholdene langs brygga, siden With stikker dypere enn det ”Leca Nord” gjør, sier Tomas Storø.
– Men med noen ekstra store fendere langs kaikanten har vi allikevel klart å løse kombinasjonen av dårlig dybde med å komme nærme nok kaia slik at vi får lastet på en sikker måte.
Mindre støy
Frakteskuta With har sidelasting, i motsetning til den gamle båten som ble lastet i akterenden.