Nyheter
"Fri familie" ble en kostbar
Morten Bunes ville kutte i telefonutgiftene og sa ja takk til et Fri Familie-abonnement.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Kort tid etter fikk 47-åringen ei regning på svigerinnas mobilsamtaler.
-Jeg føler meg lurt av Telenor. De har i bestefall ikke informert meg godt nok om Fri Familie-konseptet. I verste fall har de jukset meg bevisst, forteller den uføretrygdede familiefaren til Demokraten.
Prinsippene
Det var tidlig i juni måned Bunes bekreftet på en SMS-melding fra Telenor at han akspeterte å bli såkalt gruppeansvarlig for et Fri Familie-abonnement.
-Jeg svarte ja til dette tilbudet fordi ordningen ville gi hele familien reduserte telefonkostnader. Vitsen med Fri Familie er som navnet tilsier at familiemedlemmene kan snakke kostnadsfritt seg i mellom så lenge alle har et Telenor-abonnement som kan omfattes av ordningen. Derfor "lenket" vi sammen mine foreldre, min bror, min stedatter og meg selv, forteller Bunes og legger til:
-Men da regninga kom ble jeg lettere sjokkert; Telenor hadde ført inn min svigerinnes telefonforbruk og hennes telefonabonnement på mitt fakturanavn. Om summene ikke var verdens største så reagerte jeg kraftig på prinsippene Telenor hadde brutt.
Det var vel ikke meninga at jeg skulle fungere som en slags oppsamler for alle familiemedlemmenes telefonregninger, sier Bunes som så langt "bare" er belastet svigerinnas telefonkostnader.
Sa opp i protest
-Hva har du gjort selv i sakens anledning?
-Jeg ba gjentatte ganger både Telenors Kundeservice og selskapets fakturaavdeling om et svar, men fikk aldri noen respons. Jeg ble til slutt bare en kasteball. Så nå har jeg sagt opp hele abonnementet for så å inngå avtale med en annen operatør, forteller Bunes.
Hos Telenor Kundeservice opplyser kundeansvarlig Magnus Rasmussen at Telenor neppe har forbrutt seg mot abonnementsavtalen med Morten Bunes.
-Jeg kan av forståelige grunner ikke kommentere enkeltsaker i media, men på generelt grunnlag kan jeg si at en gruppeansvarlig i Fri Familie vil kunne få tilsendt både abonnementsavgifter og forbruksregninger på en eller flere familiemedlemmer som er innrullert i ordningen - alt avhengig av hva slags type abonnement den enkelte deltaker har.
Selv om alle deltakerne, det vil si inntil seks familiemedlemmer, kan ringe gratis seg i mellom, så vil den gruppeansvarlige bli belastet telefonutgiftene til den eller de av deltakerne som ringer til andre utenfor Fri Familie-systemet. Men igjen så avhenger faktureringen av hva slags abonnementsavtaler som er inngått, forklarer Magnus Rasmussen.
-Hvorfor tilbyr Telenor familiemedlemmer å ringe kostnadsfritt til hverandre? Skjer dette fordi Telenor ikke vil tjene penger på en far som ringer til f.eks sin sønn eller datter?
-Vel, denne ordningen ble innført av den enkle grunn at Telenor gjerne vil beholde sine kunder. For øvrig er ikke Fri Familie noe enestående tilbud - også flere av våre konkurrenter opererer nå med tilsvarende ordninger, forteller kundeansvarlig Magnus Rasmussen til Demokraten.