Nyheter

En avbalansert svenske

Vi har ved et par anledninger fått bekjentskap på tvers av Kjölen vi setter spesielt pris på. Et av dem er nye Volvo V50.

Publisert Sist oppdatert

Nå er den, sammen med søsterskipet S40, å få med 1,6 liters motor. Derfor er vi ikke vanskelige å be når vi stilles til disposisjon en dieselutgave av den nye skapelsen.

Volvo V50 er altså ikke rykende fersk. Volvos foreløpige minstemann ble ”faset inn” i løpet av fjoråret til erstatning for V40. Den ulike modellbetegnelsen understreker både hvor mye den nye skiller seg fra forgjengeren og legger premisser for videreføring av modellrekka fra vår viktigste bilfabrikk.

Våre Volvoer?

- Vår? Ja, fordi Volvo har hatt et spesielt fortegn i norske øyne. Vi har skulet til Volvos produkter med spesielt blikk så lenge de har rullet på veien. Av samme grunn skal det bli uhyre interessant å se hvordan denne bilen kan slå an her på berget. På en måte skal vi si at det er et typisk norsk fenomen. Tynget som vi er av avgifter på salg av ny bil, må en 1,6 liters motor sees på som tilnærmer avgiftsgymnastikk kontra våre myndigheter. Og det store spørsmålet er selvsagt: Er en 1,6 liters, bensin eller diesel, tilstrekkelig til å kunne føre den relativt påkostede bilen på dynamisk måte tilfredstillende sammen med resten av trafikkbildet?

Summen av...Summum?

Svaret er definitivt: Tja! Vi har kjørt lengst med diesel- utgaven, påkostet med så å si alt det Volvo kan mønstre av tilleggsutstyr (Summum kaller Volvo denne utgaven, ikke spør hva det betyr...). Den skilter med 110 hester og et dreiemoment på brukbare 240 Nm. Det siste er nok det aspektet du vil merke best på denne bilen. Det fører nemlig til kvikk oppførsel i det registeret du har mest bruk for i hverdagstrafikken. Akselerasjonen fra for eksempel 50 – 80 eller fra 60 – 90 skjer udramatisk og imponerende. At forbruket er moderat taler selvsagt også til pluss, selv om vår bils kjørecomputer ikke klaret å komme i nærheten av fabrikkens egne påstander om 0,49 i snitt. Med noe aggressiv kjøring på lange svenske landeveier i tillegg til ”vanlig hverdagskjøring” i distriktet her, ble snittforbruket vårt 0,59. Greit allikevel. Volvo har valgt å utstyre den nye motoriseringen med en relativt enkel femtrinns girkasse. Enkel blant annet fordi den ikke har synkronisering av revers og et enkelt svinghjul. Dette til tross: girskiftet i V50 1,6 står ikke særlig tilbake fra de øvrige motoriseringene. Utvekslingen er sterkt tilpasset det faktum at V50 skal være langbent på landeveien.

Ikke av de friskeste&

Nå skal det sies at Volvo V50 med denne motoren og topp utstyr veier atskillige kilo. Vi har ikke det nøyaktige tallet, men 2,0 literen har en egenvekt på drøye 1400 kilo, så den nye burde ikke ligge så mye over 1350 - 1380 kg. 0 - 100 kilometer i timen er oppgitt til 12,1 sekunder og toppfarten skal være 185 km i timen.

Når det gjelder bensinutgaven har vi så vidt vært bak rattet på denne. Med ferske inntrykk fra storebrødrene i sylindervolum er det lett å trekke litt på geipen over en 1,6 liter på 100 hester og dreiemoment på 150 Nm. Vi må ta oss i å spørre gang på gang underveis hvilke øvrige attributter denne motoriseringen har som kan rettferdiggjøre den. Vi har nevnt avgiftsnivået. Prismessig er det følgende forskjeller mot en 1,8 liter: Volvo V50 1,6 bensin koster fra kroner 274.900,-. Med motoriseringen løftet til 1,8 liter og 125 hester blir inngangsbilletten kroner 288.900,- inklusive ny merverdiavgift.

Tenk motor

Med andre ord: De ekstra 25 hestene vil koste deg kroner 14.000,- med alle andre parametere uforandret. Et tillegg jeg ikke ville nøle med å bruke. 1,8 literen og 2,4 - literen er så ”kjørbare” motormessig at det rettferdiggjør den noe høyere prisen etter mitt ringe syn. 2,4- liter med 170 hester bensin koster riktignok hele 369.900,- i grunnpris, men da stiller konkurrentene også med et helt annet prisnivå.

Totalt koster ”vår bil”, altså en Volvo V50 med 1,6 liter diesel og Summum tilleggsutstyr kroner 334.900,- pluss lokale leveranser. Dette skal sees i forhold til en 2,0 diesel på 136 hester, som med det samme utstyret vil koste kroner 399.900,-. I begge tilfelle er tilleggsutstyret nokså omfattende, med blant annet skinninteriør, et formidabelt radio/ cd-skifter-anlegg med surround-effekt, regnsensor, ryggesensor, 17 tommers aluminiumsfelger, elektrisk førerstol med minne og bi-xenon hovedlys. DSTC (antispinn/antisladd) er standard fra de minste utgavene. Likeledes klima, luftkvalitetssystemet AQS, hastighetsholder og fjernbetjeninger på rattet. På ”bakre arbeidsside”, det vil si bagasjerommet, finnes blant annet bæreposeholder.

Kvalitets- osen

Hvordan oppleves så Volvo V50 på veien?

Jo, vi har snakket mest om motorisering. På alle andre områder er det et kjennetegn som går igjen: Kvalitetsfølelse. Volvo er i dag en påkostet bil. Eierne, Ford, har plassert Volvo i det som kalles PAG, Premium Auto Group. Det er ikke for ingenting. I dag konkurrerer Volvo mot størrelser som Audi, BMW og Mercedes’ mindre og mellomstore utgaver. Og dette gjør de med bravur.

Om bord i en Volvo V50 føler du deg hjemme. Basta! Kvaliteten oser ut av hver trevl i det oversiktlige interiøret. I tillegg er det trivelig med, i vårt tilfelle, lyst skinninteriør. Vi har skrevet (- og til dels skreket!) om kalde vintermorgener på ultrakalde skinnseter og hva det gjør med sentrale deler av den mannlige anatomi, men med varmen (termostatregulert) på i setet er det ikke noe å utsette på komforten, her heller.

Flott på veien

Det samme kan sies om kjøreegenskaper. Volvo er bygget så sikker det er praktisk mulig å få det til med dagens plattform- tenking. S40/V50 deler plattform med Ford og Mazda. Derfor vil du finne tilsvarende motorer, drivlinje og hjuloppheng fra disse produsentene også. Og: Ingen av disse har noe å skamme seg over når det gjelder kjøreegenskaper. Volvo V50 er noe understyrt, men slett ikke dramatisk. Ja, vi våger den påstand at det er et fåtall biler som kan måle seg med akkurat balansen i chassiset, i hvert fall blant de såkalte premium- bilene i stasjonsvognutførelse. Ikke så sportslig som Audi A4, ikke så dynamisk som BMW 3-serie Touring. Men: Like komfortabel som Mercedes C-klasse T. Og langt bedre på veien. Sett under ett: Volvo V50 er en av våre favoritter!

Powered by Labrador CMS