Kultur

Tons of Rock: Oslo kommune dobbeltbooket konsertarena

Så sent som 13. august i fjor sto Tons of Rock uten formell avtale med Oslo kommune. – Vi hadde kniven på strupen. Det var snakk om få dager før vi skulle annonsere festivalen, sier festivalsjef Svein Bjørge.

Bilde 1 av 2

– Jeg var svært frustrert over bymiljøetaten, sier festivalsjef Svein Bjørge om prosessen for å få Tons of Rock-festivalen til Oslo.

Han får støtte av Høyres ordførerkandidat i Oslo, Saida Begum, som senere i denne saken tar et kraftig oppgjør med et rådende kaos rundt fordeling av konsertområder i Oslo.

Tons of Rock startet i 2014 og ble inntil i fjor arrangert på Fredriksten Festning i Halden. Flere av metal-verdenens største artister har spilt på festivalen, inkludert navn som Ozzy Osbourne, Black Sabbath og Alice Cooper.

Vinteren 2018 tok Bjørge opp med Oslo kommune en flytting av festivalen til Oslo. 15. august i fjor annonserte festivalen at Tons of Rock fra 2019 skulle flytte fra Halden til Ekebergsletta i Oslo.

LES OGSÅ: Får støtte til metal-fest i Oslo

Risiko

Da hadde Bjørge ventet i flere måneder på skriftlig kontrakt fra Oslo kommune. Tidlig i juli 2018 understreket Tons of Rock-arrangørene overfor bymiljøetaten at det hastet å få avtalen på plass, at de løp stor økonomisk risiko, og at tida var knapp for planlegging av festival sommeren 2019. Så sent som 13. august sto Tons of Rock uten formell avtale med kommunen.

– Vi hadde kniven på strupen. Det var snakk om få dager før vi skulle annonsere festivalen, sier Bjørge.

LES OGSÅ: Åge Sten Nilsen hyller Tons of Rock (Demokraten+)

Det er bymiljøetaten som behandler utleie av kommunale fellesarealer til konserter og annet i Oslo kommune.

Korrespondansen vedlagt kulturbyrådens svar til kulturkomiteen viser at flytting av Tons of Rock til Ekebergsletta ble lagt fram for kulturbyråden og bymiljøetaten i februar/mars, og at Bjørge fikk positiv tilbakemelding på mail og telefon fra bymiljøetaten. I april ba Bjørge om en skriftlig bekreftelse. Da hadde Bymiljøetaten allerede latt Peer Osmundsvaag og Atomic Soul få reservere Ekebergsletta for perioden rundt 30. juni.

«Sjokkerende»

Først i slutten av mai fikk Bjørge svar fra Bymiljøetaten at Ekebergsletta allerede var reservert for perioden han hadde vært i kontakt om siden februar. Da hadde Bjørge allerede lagt inn bud på verdensartister i millionklassen.

Bjørge skrev deretter til byråden at han opplevde beskjeden som «sjokkerende». «Jeg er dypt skuffet over å bli behandlet på en slik måte av Oslo kommune. Jeg kan og vil ikke akseptere at så store prosesser, også av betydning for Oslo, blir behandlet på en slik måte» skrev Bjørge, i korrespondansen som er vedlagt notatet fra byråden.

– Etter at vi hadde fått en muntlig avtale om å leie Ekebergsletta, ba vi om en skriftlig kontrakt, og det gikk en lang periode uten at Bymiljøetaten svarte, verken på mail eller telefon. Jeg gikk til byråden og uttrykte min frustrasjon over dette. Så kom sjokket at en annen aktør skulle ha reservert sletta før meg, forteller Svein Bjørge.

Festivalsjef Svein Bjørge, her under Tons of Rock-festivalen i Halden 2016.

Festivalsjef Svein Bjørge, her under Tons of Rock-festivalen i Halden 2016. Foto: Hilde Kristin Gustavsen

– Byråd Rina Mariann Hansen tok grep i en alvorlig situasjon. Kulturbyråden har vært tydelig og stilt opp hele veien. I ettertid har jeg ikke fått verken noen forklaring eller unnskyldning fra Bymiljøetaten, sier Bjørge.

Han driver også Steinkjerfestivalen, og var daglig leder for festivalen Norwegian Wood i Frognerparken sommeren 2017, som endte med konkurs.

Tons of Rock ble i 2017 kåret til årets festival av norske konsertarrangører.

På Oslo-budsjettet for 2019 ble Tons of Rock tildelt 500.000 i driftsstøtte.

I februar i år ble Tons of Rock-festivalen kjøpt opp av den internasjonale underholdningsgiganten Live Nation.

Legge til rette

Bjørge mener Oslo kommune må legge bedre til rette for konsertarrangører, og støtter strategiplanens forslag om arrangementskontor.

– Det er et utrolig tungrodd system. En etat på dette nivået må opptre profesjonelt overfor oss konsertarrangører. Det er respektløst og uprofesjonelt å la oss gå i lang tid og vente uten å svare. Vil Oslo være en arrangørby, må de også vise det overfor oss arrangører, sier Bjørge.

– Jeg har tro på den nye strategiplanen. En felles arrangementsenhet er den riktige løsningen. I dag bruker vi hundrevis av timer på møter med alle mulige etater, og må hele tida purre på svar. Det er unødvendig.

Bymiljøetaten svarer:

– Vi kjenner oss ikke igjen i hele fremstillingen til Bjørge. Bakgrunnen til at det tok lang tid før vi kunne fremlegge en skriftlig kontrakt var for å sikre nødvendige tilpasninger ift Tons of Rock og påfølgende Norway cup på Ekebergsletta. Vi er nå i dialog med arrangørene av større konserter og festivaler for å etablere retningslinjer for tildeling av areal til større festivaler og konserter, skriver presseansvarlig hos Bymiljøetaten Monica Olsen.

Saida Begum (H) kritisk til kaoset

I dag skal bystyret behandle Oslo kommunes arrangementsplan. Saida Begum (H) er kritisk etter å ha fått innsyn i kaos rundt fordeling av konsertområder i Oslo.

Saida Begum. Høyres ordførerkandidat i Oslo. Fraksjonsleder for Høyre i Kultur- og utdanningskomiteen i bystyret. Her på Huseby skole hvor hun har gått. Barneskole.

– Vi er svært overrasket over at det ikke er store utendørskonserter i Oslo verken på Valle Hovin eller Voldsløkka i sommer, sier Saida Begum (bildet), Høyres ordførerkandidat og representant i kulturkomiteen i Oslo.

Begum har tidligere kritisert hvordan Oslo-byrådet har fordelt kommunale arealer til festivaler og konsertarrangører, etter at det er avdekket konflikter rundt hvilke arrangører som skulle få slippe til på Oslos utendørsområder for sommeren 2019.

Arrangørene av sommerens Tons of Rock-festival ventet, som beskrevet over, i desperasjon på skriftlig avtale med Oslo kommune bare få dager før det skulle offentliggjøres at festivalen flytter fra Halden til Oslo.

Det viser et notat fra kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) til kulturkomiteen i Oslo, som svar på spørsmål fra Saida Begum (H) om innsyn i kontakten mellom Oslo kommune og konsertarrangørene Atomic Soul, Live Nation og Tons of Rock. Notatet viser hvordan konsertkjempene helt fra vinteren 2018 knivet om de attraktive arealene på Voldsløkka og Ekeberg for sommeren 2019.

Les også: Her blir det ingen storkonserter i sommer

– Det er uakseptabelt at en aktør som Tons of Rock i fjor, etter å ha lagt inn tilbud på store artister, plutselig får vite at kommunen har leiet ut Ekebergsletta til noen andre, sier Saida Begum.

Til slutt fikk Tons of Rock fem-årig avtale om leie av Ekebergsletta. Mens det ikke ble noen storkonsert på Voldsløkka i sommer.

Ekebergsletta har ikke tidligere vært brukt til konserter, mens Voldsløkka ble frigjort til konsertbruk sommeren 2017 for arrangementet Oslo Sommertid. Da var Marcus & Martinus toppnavn på arrangementet Oslo Sommertid, mens Eminem sto på scenen foran nesten 60.000 på Voldsløkka 30. juni ifjor.

Saken fortsetter under bildet. 

Statsminister Erna Solberg (H) var til stede på Voldsløkka 4. juli i fjor under gigantkonserten med Eminem. I sommer blir det ingen konserter på Voldsløkka. FOTO: NTB SCANPIX

Statsminister Erna Solberg (H) på konsert med Eminem på Voldsløkka. Foto: NTB Scanpix

Parallellt med krangelen om festivalarealene utarbeidet byrådet en ny arrangementsstrategi, med mål om å få flere arrangementer, festivaler og store utendørskonserter til Oslo. Planen behandles i Oslo bystyre onsdag.

Påfallende

Konsertarrangørene Live Nation og Atomic forklarte i Dagsavisen at det manglet artister som kunne fylle voldsløkka i sommer. Mens navn som Metallica, Elton John og Bob Dylan alle gjør store stadionkonserter i andre norske byer i sommer.

– For meg er det viktig at Oslo fortsetter å være en av Europas beste konsertbyer. Da kan vi ikke ha en situasjon hvor arrangørene legger de største konsertene alle andre steder i Norge, slik de har gjort i år. Vi legger til grunn at arrangørenes forklaringer er riktig, men fraværet av store konserter i Oslo i 2019 er påfallende, på bakgrunn av kaoset som oppsto i fjor, mener Saida Begum.

– Dette viser hvor viktig det er at Oslo kommune opptrer som en profesjonell aktør. Vi ser i år at det ikke er en automatikk i at de største artistene kommer til Oslo.

– Allerede i fjor hersket det forvirring blant de største konsertarrangørene om hvilke kriterier som skulle ligge til grunn når de skulle planlegge for konserter sommeren 2019. Byrådet var mer opptatt av å stille krav til artistene enn å legge til rette for dem. Slik vi ser det skylder byrådet Oslofolk en Metallica-konsert, mener Begum, og utdyper:

– Når en arrangør vil legge til rette for en utendørskonsert i Oslo og det ikke blir noe av på grunn av kommunal treghet, da mener jeg byrådet i Oslo skylder folk en stor konsert.

Les også: Hva skal vi med store arenakonserter?

Arrangementsenhet

Byrådet foreslår å opprette en egen arrangementsenhet i kulturetaten for å gjøre det enklere for arrangører å forholde seg til kommunen.

Høyre er kritisk til en kommunal enhet, og viser til at Trondheim kommune har en arrangementsenhet uavhengig av kommunen.

«En uavhengig enhet kan gi rom for mer innovasjon og kreativitet, samt utfordre øvrige kommunale etater på en positiv måte», skriver Høyre i kulturkomiteen i sine merknader til planen.

– Vi har mer tro på at et samarbeid mellom private og det offentlige kan skape mer innovasjon og bedre tilbud på konsertmarkedet, sier Begum.

– Saida Begums kritikk viser at Høyre ikke forstår at det fragmenterte systemet de selv hadde skapt, har vært kilden til problemene arrangørene opplever, svarer kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) (se hele svaret under).

– Trøbbelet som Svein Bjørge beskriver viser nettopp at vi har manglet en egen enhet for arrangement.
Å flytte arrangementsenheten ut av kommunen ville gjort det ennå verre å ta beslutninger.

Kulturbyråden svarer: - Jeg inviterer gjerne Saida Begum på Rammstein-konsert

– Trøbbelet som Svein Bjørge beskriver viser nettopp at vi har manglet en egen enhet for arrangement. Vi fikk helt entydige innspill fra arrangørene inne både kultur og idrett at kommunen trengte å samle seg om bedre koordinering. Arbeiderpartiet gikk til valg på å opprette et eget festivalkontor, og det kommer på plass nå. Søknadsfristen til å lede det nye kontoret gikk ut sist uke, forklarer kulturbyråd Rina Mariann Hansen.

Saken fortsetter under bildet. 

Rina Øya

Kulturbyråd Rina Mariann Hansen, her under Øya-festivalen 2018. Foto: Siri Ø. Eriksen

– Høyre sparker inn åpne dører, det er jo interessant at de kritiserer et urettferdig og tilfeldig system som de selv har laget nå som vi foreslår å endelig legge bedre til rette. Å flytte arrangementsenheten ut av kommunen ville gjort det ennå verre å ta beslutninger. Høyres metoder med å stykke opp og sette ut oppgaver viser at de ikke skjønner hvordan man bør styre offentlig sektor, og hvilket ansvar man faktisk har for å løse problemer i byen, mener Rina Mariann Hansen om kritikken fra Høyres ordførerkandidat Saida Begum.

– I fjor vi fram forslag til arrangementstrategi. Vi har begynt å tilby flerårige kontrakter sånn at festivalene kan etablere seg bedre. Vi jobber med å legge til rette for flere arenaer, og Voldsløkka har vist seg å fungere veldig bra. I år får vi prøvd ut Ekebergsletta. Og håper vi kanskje at Frognerbadet og parken ved Vigelandsmuseet blir brukt til noe fremover. Vi får tåle at det er konserter andre steder i verden.

– Det er ikke min fortjeneste at Eminem spilte på Voldsløkka i fjor, og vi kan ikke vedta oss fram til at Metallica burde spille i Oslo. Vi har et stort ansvar for å legge til rette, at det finnes arenaer, og at det blir lettere å lage arrangementer. Oslo er en spennende kulturby med mye på programmet. Jeg inviterer gjerne Saida på Rammstein-konsert på Ullevål i sommer, kommenterer Rina Mariann Hansen (Ap).

Mer fra Dagsavisen