Nyheter

– Flere eldre mennesker som bor langs bryggene i byen ble negativt berørt både av lukt og lyd

– TSR-fartøyene er kamuflerte seilskuter som langt på vei drives av forbrenningsolje, hevder miljøaktivisten og MDG-grunnleggeren Håkon Stang.

I et leserinnlegg til Demokraten skriver den profilerte haldenseren som bosatte seg i Fredrikstad for noen år tilbake at skutenes master egentlig er å betrakte som skorsteiner.

LES OGSÅ: – Jeg vil tro at vi kan ha rundet 300.000 besøk

Bråker og spyr ut CO

– Så man nøyere på seilmastene på disse skutene, så var det ikke gammeldagse master – men noe som burde vært regnet som enda mer gammeldags: skorsteiner. For å brenne olje.

Så dette er hybrider. Ikke som hybridbiler, med elkraft innebygd men «diesel- eller fyringsoljedyr» kamuflert som seilskuter, anfører Stang og legger til:

– Kontrasten til Oslo er stor: Der styrer MDG og Ap pluss SV. Og der er cruiseskipene uten landstrøm nå forbudt. For alle skip må koble seg på ren strøm fra land, understreker Stang som tidlig på 1990-tallet var grunnleggeren av Miljøpartiet De Grønne – partiet som senere ble representert på Stortinget.

Håkon Stang hevder også at flere eldre mennesker som bor langs bryggene i byen ble negativt berørt både av lukt og lyd.

– Aggregatene var på døgnet rundt. Det durte og dunsta hele natta. Aldeles uutholdelig, ble jeg fortalt, sier Stang som nå utfordrer politikerne i Fredrikstad Bystyre slik:

– Vil dere sørge for at slikt aldri skjer mer? Forby forbrenningsolje og påby strøm fra land? Så får vi velgerne en pekepinn på hva dere vil med byen. Og med oss?

DEBATT: «Fest er fint, klimakrise kritisk, men sykepleiere - er garantister for velferd!»

Fikk én klage

Ingar Guttormsen, TSR-sjefen, mener kommunen og Borg Havn gjorde hva som var praktisk mulig for å forhindre både lukt- og lydforurensing:

– Vi klarte på forhånd sammen med Borg Havn og kommunen å sørge for at de aller, aller fleste skipene fikk koble seg til landstrøm. Men noen måtte likevel klare seg med aggregat – blant annet skuta fra Oman som lå fortøyd ved Phønix-brygga. Fra dette fartøyet, som ble bygget så sent som i 2013, kom det en del lyd fra aggregatet, forteller Guttormsen.

– Oppsto det klager fra beboerne?

– Ja, jeg fikk én telefon. Men etter en hyggelig samtale med vedkommende fikk jeg en klar forståelse for at dette var til å leve med i fire dager, sier TSR-talsmannen.

Varaordfører Kari Agerup (Ap) mener kommunen har satt miljøaspektet i høysetet før TSR-festen:

Miljøsertifisert

– Også jeg kjenner til at noen få skuter ikke kunne tilkobles landstrøm. Da måtte vi brukt ytterligere en million kroner for å få dette til. Men neste gang bør det jo være et mål at alle fartøyene får landstrøm om bord. Når TSR likevel ble miljøsertifisert og fikk den omtalte Miljøfyrtårnprisen som har en godkjenning fra sentralt hold, så mener jeg jo dette er et bevis på at vi har tatt miljøet på alvor. Selv gikk jeg opp og ned langs bryggene mange ganger uten å merke verken diesel – os eller røyklukt, sier Agerup til Demokraten.

Mer fra Dagsavisen