Debatt

Seksualundervisning er mer enn penis i vagina

Timen alle har knist om siste uka. Det er seksualundervisning på timeplanen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Innlegget er skrevet i samarbeid med Haakon Gunleiksrud, nestleder i Humanistisk Ungdom og Arnlaug Skjæveland, leder i Humanistisk Ungdom.

Læreren har fått en slags burgunderrød sjattering i ansiktet og er tydelig preget av situasjonens alvor. Det er store forventninger, men for mange blir det en time som skuffer. Den timen som kunne gitt deg det du trengte for å være deg selv, snakker om seksualitet som om du ikke fantes.

Når skolen snakker om seksualitet i dag legger den som oftest heteroseksualitet til grunn. De som ikke blir forelsket i personen av «motsatt» kjønn må vente til «de andre» seksualitetene. Når hovedfokuset i seksualundervisningen er heterofil reproduksjon, så får ikke elevene den kunnskapen de trenger.

Alle i skolen har rett på en seksualundervisning som gir dem det de trenger for å ha det bra. Det kan ikke penis i vagina gi dem. Hvordan skal seksualundervisningen gi deg god seksuell helse dersom den ikke forteller deg det du trenger å vite? Seksualundervisningen svikter elevene den skal hjelpe.

Det finnes dyktige og inkluderende lærere og helsesøstre. De er trygge og har kompetanse som gjør at de kan ivareta og inkludere alle elevene i klasserommet. Men om du får møte denne personen, det er helt tilfeldig. For det er ingen krav om at lærere skal ha relevant kompetanse for å gi seksualundervisning. Hvordan skal læreren som aldri har fått god seksualundervisning klare å gi en god og inkluderende seksualundervisning til sine elever?

I Skeiv Ungdom og FRI sin undersøkelse om seksualundervisning oppga en av tre den som ekskluderende. 70 % sa at lærerne ikke hadde nok kompetanse om kjønnsidentitet og seksuell orientering. For 90 % var det viktig at lærerne hadde kompetanse om kjønnsidentitet og seksuell orientering.

Ingen er som alle andre. Når seksualundervisningen behandler alle likt, behandler den i realiteten noen bedre enn andre. Normkritikk er et verktøy som gir ulike seksualiteter lik verdi og ble trukket fram som et viktig verktøy i NOU2015:2 – Å høre til. Barn og ungdom trenger informasjon som gjør at de kan kjenne seg igjen i samfunnet og som muliggjør utforsking av egen kjønnsidentitet og seksualitet.

Det trengs en satsing på seksualundervisning. Det trengs en obligatorisk og normkritisk seksualundervisning som gir lærerne kunnskap om kjønnsidentitet og seksuell orientering. Så helseminister Høie, når dere nå lager ny helsestrategi for ungdom og seksuell helse: Gjør det til en satsing på en inkluderende og normkritisk seksualundervisning for alle.

Mer fra: Debatt