Debatt

Oslos nye sykkelveier

Byrådet planlegger å bygge hundrevis av kilometer med ny sykkelvei i årene som kommer.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Byrådet planlegger å bygge hundrevis av kilometer med ny sykkelvei i årene som kommer. Målet er å gjøre Oslo til en av verdens beste sykkelbyer. Historien om sykkelveinettet i Oslo er lang og trist historie. Den første planen om et sammenhengende sykkelveinett ble vedtatt på 70-tallet. Siden da har det gått slag i slag med luftige løfter, men resultatene har uteblitt. Årsaken er at byens politikere har vært redd for å prioritere ned biltrafikken og parkeringsplasser. Den tiden er heldigvis forbi.

Når bystyret i mai vedtar den nye planen for sykkelveinettet i Oslo, er det et viktig bidrag til at historien om sykkelveinettet ikke ender opp som en skrekkfilm med 18 års grense, men heller som et familievennlig drama med en lykkelig slutt. De ti siste årene før det rødgrønne byrådet tok over, ble det i snitt bygget 1,5 km sykkelvei i året. De siste to årene har vi fått på plass 20 km ny sykkelvei, og i 2018 planlegger vi å bygge ytterligere 15 km. Med den nye planen kan vi slå fast at dette bare er begynnelsen. Målet i den nye planen er ca. 100 km med ny sykkeltilrettelegging i perioden 2015-2025, og ytterligere 350 km i perioden 2025-2040. Ambisjonen er klar: I Oslo skal alle som har lyst kunne sykle, enten man er åtte eller åtti.

Vi vet at økt trygghet og fremkommelighet for sykkel er det som skal til for å få flere til å sykle. Det er viktig at både fotgjengere, syklister og bilister opplever minst mulig frustrasjon og irritasjon på veien. Nylig ble det gjennomført en stor holdningsundersøkelse om sykkel blant byens innbyggere. Over 85% av de spurte mener det er bra at sykkelveiutbygging prioriteres, og andelen som oppfatter Oslo som en trygg og god sykkelby har doblet seg bare på noen få år. Det er oppløftende.

Mellom 2015 og 2017 var det en økning på 17 prosent i antall sykkelreiser over kommunens sykkeltellere. Det bekrefter at det nytter å satse på sykkel, men vi skal være forsiktig med å ta seieren på forskudd. Målet vårt er at en av fire reiser i Oslo skjer med sykkel innen 2025. Om vi skal få til det, må vi fortsette det høye tempoet.

Mer fra: Debatt