Debatt

Nei til en tredje rullebane

Velger vi minste motstands vei, altså fortsette å bygge rullebaner og terminaler, eller våger vi å styrke togtilbudet og gjøre valg som kan gi en annen samfunnsutvikling?

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Flytrafikken vokser og vokser. Fra første kvartal i fjor til i år økte den med over to prosent. Siden 2011 har antallet passasjerer økt med 15 prosent. Fra Oslo Lufthavn ble det i 2015 meldt om 25 millioner passasjerer og ny rekord. Med den nye terminalen som åpnes i løpet av det neste året, kan flyplassen håndtere 28 millioner reisende. Flyplassledelsen venter jevn vekst. Slik vil statistikken fortsette å strekke seg mot himmelen. Flyplassavgiften på en knapp hundreplapp per reisende som ble innført fra 1. juni, vil ikke ha noen reell effekt.

Men flytrafikken må ned. Den kan i hvert fall ikke tillates å vokse tøylesløst. Internasjonal flytrafikk er ikke omfattet av klimavtaler, men er en vesentlig kilde til klimaforurensing. Hvordan vi som samfunn løser fremtidens transportutfordringer, kan ikke bare ses i et kjølig samfunnsøkonomisk kost-nytte-perspektiv. Valgene vi tar har avgjørende signaleffekt. Mot omverden og mot nye generasjoner nordmenn. Velger vi minste motstands vei, altså fortsette å bygge rullebaner og terminaler, eller våger vi å styrke togtilbudet og gjøre valg som kan gi en annen samfunnsutvikling?

Avinor har sagt at trafikkveksten på Oslos hovedflyplass vil være så stor at det vil være behov for en tredje rullebane i 2030. Oslo kommune har tatt en modig beslutning og sagt nei til en ny rullebane på Gardermoen. I en høringsuttalelse fra bystyret heter det at «en tredje rullebane på Gardermoen vil føre til økte klimagassutslipp og fortsatt vekst i flytrafikken, noe som ikke er bærekraftig. Utvidelsen er ikke i tråd med de overordnede klimamålene». Vi stiller oss bak Oslo fremste tillitsvalgte. Samme konklusjon er gjort av Miljødirektoratet. Og denne uka sa også regjeringens støtteparti Venstre nei.

Vi støtter valg som demper flytrafikkveksten. De grønne festtalene må snart pares med konkrete, politiske veivalg. Skulle politikerne velge noe annet, må bruk av Rygge flyplass utredes skikkelig før gravemaskinene gyver løs på Gardermoen. Og vi stiller oss svært undrende til at infrastrukturen på Rygge skal legges brakk samtidig som man utvider Oslo Lufthavn. Så mange som 1000 flyplassrelaterte arbeidsplasser står på spill i Østfold.

Powered by Labrador CMS