Politisk tafatthet

Elsparkesyklene er blitt en sikkerhetstrussel.

Det er mer enn 10.000 elsparkesykler i Oslo. Nå kommer det 2000 til.

Den sjette og foreløpig siste utleieren av sparkesykler sier til Aftenposten at Oslo har kommet langt på veien mot en bilfri by. Oslo er derfor et attraktivt marked for elsparkesykler. Byrådet skal ha ros for at det har klart å bremse biltrafikken. Det fortjener kraftig kritikk for at det ikke har klart stanse forsøplingen av byen som elsparkesyklene representerer.

Elsparkesyklene er blitt en sikkerhetstrussel.

Les også: 8-åring påkjørt av elsparkesykkel

Brukerne setter syklene fra seg der de finner det for godt. Parkerte sykler stenger fortau, blokkerer fotgjengeroverganger og inngangen til butikker og bolighus. Det parkeres sykler i trappeoppganger og det slenges sykler i Akerselva.

Legevakta forteller at den ukontrollerte bruken av elsparkesykler gir rekordmange skader. Eldre og svaksynte er redde for å bevege seg utendørs.

Politiet har slått alarm. Det går på sikkerheten løs.

Bymiljøetaten svarer at politiet må engasjere seg mer. Fungerende samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) toer sine hender.

Han venter på å få hjemmel til å gjøre noe fra samferdselsministeren. Å vente på samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er som å vente på Godot. Hareide sitter fast i forgjengernes FrP-spor.

Mens ingenting skjer strømmer pengene inn til selskapene som eier elsparkesyklene. Det koster 10 kroner å låse opp en sykkel og tre kroner i minuttet å bruke den.

Les også: Elsparkesykkelselskapene skal bli mer miljøvennlige

Aftenposten har regnet ut at en godt brukt sykkel kjører inn 35.000 kroner på et år.

Driftskostnadene er minimale. Dette er god butikk. Sykkelanarkiet i hovedstaden minner om søppelskandalen for noen år siden. Det gikk altfor lang tid før byrådet fikk orden på søppeltømmingen. Det skadet byrådets miljøprofil. Den får seg en ny smell hvis det ikke snarest ryddes opp i sykkelsøppelet.