Dagsavisen mener

Togkaos nok en gang

Årsaken til togstansen første juledag må granskes.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Første juledag var det full stans i togtrafikken i hele landet. Årsaken var en feil med kommunikasjonssystemene mellom togene og trafikkstyringssentralene. Mange reisende ble naturlig nok rammet. Utpå kvelden ble feilen lokalisert og togene startet etter hvert å gå igjen. Men roten til de tekniske problemene er ennå ikke funnet.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier det er alvorlig at togene sto så lenge, og han vil ta opp hendelsen med Bane Nor i etterkant. Det er Bane Nor som står for infrastrukturen til jernbanevirksomheten i Norge. Det gjelder skinneganger, signalanlegg og kommunikasjon mellom togene og de som styrer togtrafikken.

Feilen påvirket jernbanens lukkede mobilnett og andre kritiske kommunikasjonssystemer. Når eventuelle nødsamtaler og annen kommunikasjon mellom tog og togleder ikke fungerer, kan det ikke kjøres tog. Det er forståelig at sikkerheten settes i høysetet i slike situasjoner.

Dette dreier seg om en varslet krise.

2024 har vært et krevende år for jernbanen. I januar lovet samferdselsministeren mer punktlige tog. Men det har ikke skjedd. Punktligheten og regulariteten har falt jevnt helt siden 2021. Det har vært mange hendelser som har ført til innstilte tog. Og første juledag toppet det seg altså med full togstans i hele landet, fra Kristiansand i sør til Ofotbanen i nord.

Dette dreier seg om en varslet krise. Jernbanen har blitt stemoderlig behandlet i årevis, av ulike regjeringer. Det hjelper fint lite å investere i nye og mer moderne tog når skinnegangen og tekniske systemer mange steder har dårlig kvalitet. Derfor skal dagens regjering ha ros for at det brukes ekstra penger på vedlikehold og utbedring av jernbanens infrastruktur. I neste års statsbudsjett er det satt av over tre milliarder kroner til dette.

Les også Jo Moen Bredeveien: Posten skulle fram.

Det er urovekkende at en liten tue klarte å velte et stort lass første juledag. For oss utenforstående er det merkelig at det tilsynelatende ikke finnes reserveløsninger som trer inn når det oppstår tekniske feil. Og det er lite tilfredsstillende at Bane Nor ennå ikke har funnet roten til problemene.

På denne bakgrunn må samferdselsminister Jon-Ivar Nygård be om en ekstern gransking av problemene som første til togkollapsen første juledag. Politikerne må også satse enda mer ressurser på å heve den tekniske kvaliteten på jernbanens infrastruktur. Alternativet er at de lurer seg selv og nok en gang skaper togkaos.

Les også Lars West Johnsen: Fryd deg nordmann.


Mer fra: Dagsavisen mener