Kommentar

Tesla er en boble

Om boblen sprekker, mister Elon Musk både penger og makt til å spre løgn og propaganda i sosiale medier.

Dette er en kommentar. Holdninger og meninger i teksten står for skribentens regning.

Tesla er nå verdsatt til avsindige 14.000 milliarder kroner. Det er ekstremt mye penger, tatt i betraktning at det er en ganske liten bilfabrikant. Investeringsdirektør Alexandra Morris i Skagen-fondene mener Tesla nå er den største boblen i aksjemarkedet.

Norge har vært et viktig land for Tesla og Elon Musk. Tesla har i mange år vært en favoritt i det norske bilmarkedet. Tesla Y og Tesla 3 var de to mest solgte bilmodellene i Norge i 2024. Tesla har uten tvil vært en av vinnerne på den norske elbil-politikken.

Musk fremstår som en skurk i en James Bond-film.

Elon Musk har også vært en slags «norgesvenn». Så sent som i 2022 var han på Oljemessen i Stavanger og ble hyllet som en bra mann. Oljefondssjefen, Nicolai Tangen, har stått fremst i fanklubben, med podkastpludring og middagsinvitasjoner.

Da andre elbiler var puslete greier uten rekkevidde, var Tesla i særklasse det beste å få tak i. Det har vært svært mange gode argumenter for å velge en Teslas fine kjøreegenskaper og firehjulstrekk til en konkurransedyktig pris.

Elon Musks inntreden på den politiske arenaen har skremmende perspektiver. En kombinasjon av ekstrem rikdom og muligheten til å utøve politisk makt gjennom en kanal som X (tidligere Twitter) er truende. At han kanskje kan overta også TikToks amerikanske virksomhet gjør ikke saken bedre.

Musk fremstår som en skurk i en James Bond-film, skrev Aftenpostens Frank Rossavik forleden. Å skape frykt, uro og splittelse er metoden Donald Trump og Elon Musk bruker for å få det som de vil. Ukene som har gått siden presidentvalget er forsmaken på hva vi har i vente de kommende årene. Trump har sammen med Steve Bannon og Elon Musk tydeligvis planer om å trekke de europeiske demokratiene med seg ned i en kaosverden.

Hva får det å bety for Teslas merkevare og markedsposisjon når Musk nå sitter på Donald Trumps fang, og fremstår som en maktsøkende oligark, som uten skrupler blander seg inn i politikken i europeiske land, støtter det ytterste høyre, og bruker eierskapet i X til å spre løgner og propaganda?

Les også: Sikkerhetsutfordringene som former 2025

Tesla trenger en voldsom vekst i salget av nye biler og andre inntekter for å forsvare selskapets aksjekurs. Men salget av Tesla-biler gikk i 2024 langt tråere enn selskapet har skapt forventninger om. Tesla solgte færre biler i 2024 enn året før, både i USA og EU. Bare Kina viste vekst.

Men dårlige salgstall har foreløpig ikke skremt aksjonærene. Etter valget av Donald Trump har kursen på Tesla-aksjen gått i været. Markedet tror åpenbart at Musks forhold til Trump vil kaste av seg.

Forretningsimperiet består av en romfarts- og satellitt-business, sammen med eierskapet i X og altså Tesla. Mye av dette er privateid, mens Tesla-aksjen handles på New York-børsen. Selskapet rapporterer derfor i tråd med alle aksjemarkedets regler og retningslinjer.

Selskapets viktigste inntektskilde er bilsalg. Salg av batteripakker for hjemmebruk og drift av ladestasjoner og annen service utgjør en langt mindre del. Men hvordan er utsiktene? Kan summen av noen nålestikk føre til at aksjekursen raser og at Elon Musks formue går samme vei?

Les også: Det er ikke mye å le av om dagen, men det er livsviktig at vi prøver

Nålestikk 1: Mens Musk støtter AfD i Tyskland og andre politiske grupperinger i Europa som vil sende den europeiske klimapolitikken dit pepperen gror, gir en dårlig designet EU-regulering Tesla ganske betydelige ekstrainntekter. Selskapet kan nemlig selge klimakreditter til andre bilfabrikanter som trenger flere nullutslippsbiler i sine «regnskaper» for ikke å få bøter fra EU-kommisjonen på grunn av for lavt salg av elbiler.

Det er bra at EU støtter overgang til elbiler gjennom reguleringer, men det gir ikke mening at europeiske bilfabrikanter overfører store penger til Elon Musk. Pengene burde gått til fremme av flere elbiler i EU, for eksempel til bygging av ladestasjoner.

En justering av disse reglene burde være mulig å få til ganske raskt. Det ville vært en fin hilsen fra Brussel.

Nålestikk 2: Elon Musk liker ikke fagforeninger, og er i konflikter med både svensk og tysk fagbevegelse. Advarsler fra fagforeningsledere som Frode Alfheim, leder i fagforbundet Styrke, har ikke hatt nevneverdig innflytelse på salget av Tesla i Norge. Men LO-forbund har gode grunner til å støtte sine fagforeningskamerater. Bilindustrien i Europa står i en stor omstilling. Uten at fagforeningene er med, er det sterk fare for at den mislykkes. Fossilbilen er snart historie, men overgangen fordrer samarbeid mellom de ansatte og de store bilkonsernene.

Nålestikk 3: Musk har ordnet seg en lønnspakke i Tesla på absurde 56 milliarder dollar. Denne lønnspakken er årsaken til at det store nederlandske pensjonsfondet ABP denne uken meldte at de har solgt sine Tesla-aksjer. Hvis andre pensjonsfond følger etter, kan det vippe aksjekursene nedover. Oljefondet har prisverdig nok stemt mot at Musk skulle få denne gigantiske lønnspakken.

Les også: Du bør miste nattesøvnen over makta til Elon Musk og de andre tek-hodene

Nålestikk 4: Hva med nybilkundene i Norge og andre europeiske land? Vil bilkjøpere se gjennom fingrene med Elon Musks atferd på politikkens scene, eller får Tesla en trøkk i markedet?

Det finnes mange gode alternativer til Tesla nå, også for de som ikke ønsker en Kina-bil. Europeiske bilfabrikanter har plenty med modeller å velge mellom. Salgsstatistikken utover i 2025 vil gi en pekepinn. Hva slags bil folk velger er en privatsak, men teknologiredaktør Jan Moberg i Teknisk Ukeblad er neppe alene om å tenke at nok er nok – på grunn av Musks «nesegruse støtte til Trump».

At Tesla-aksjen kan være en boble er ikke noe nytt. Det har i mange år vært snakk om at aksjen er skyhøyt priset i forhold til inntjeningen. Derfor kan det være fristende for store aksjonærer å ta gevinsten og selge seg ned – uten at det har noen politisk begrunnelse. Hvis mange nok gjør det – vil virkningen likevel være politisk. Ramler Tesla-aksjen sammen, så vil Elon Musks rikdom svinne. Og med mindre penger vil også den politiske makten han nå utøver, følge etter.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen