Debatt
Hvor ble tilliten av?
Skolenes landsforbund er utrolig skuffet over at det ikke er flertall på Stortinget for en tillitsreform i skolen. Vi er spesielt skuffet over at KrF ikke vil være med på å innføre en reform i skolen som er etterspurt av lærere.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Foran stortingsvalget 2017: Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti sier JA til å avbyråkratisere oppvekstsektoren ved å gi de ansatte økt tillit, ifølge en spørreundersøkelse utført av Skolenes landsforbund.
Stortinget 11. juni 2018: De samme partiene sier NEI til en tillitsreform i skolen – en reform som skal gi en reduksjon i rapportering og byråkrati, der hensikten er mer tid til læring og mer tillit til lærerne.
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti sto sammen om å foreslå en tillitsreform i skolen. Budskapet var krystallklart: Politikere og skolemyndigheter må i mye større grad holde fingrene unna klasserommene. Opposisjonspartiene ba regjeringen gjennomføre totalt sju tiltak for å gi landets lærere mer tillit og albuerom. Å redusere omfanget av rapporteringer og dokumentasjonskrav, samt gjennomgå hele dagens regime for testing og vurdering av kvalitet, var blant de viktigste kravene.
Men slik gikk det ikke. I Stortinget 11. juni, parkerte regjeringspartiene forslaget til tillitsreform i skolen med hjelp av Kristelig Folkeparti. I valgkampen før stortingsvalget, lokket H, Frp, V og KrF velgerne til seg ved å gi de ansatte i oppvekstsektoren lovnader om økt tillit. Brutte valgløfter bidrar ikke til at lærerne får mer tid til det de ønsker mest, nemlig å undervise. Å føre sine egne velgere bak lyset i et viktig spørsmål i norsk skolepolitikk bidrar til det motsatte: Å skape mistillit.
Skolenes landsforbund er utrolig skuffet over at det ikke er flertall på Stortinget for en tillitsreform i skolen. Vi er spesielt skuffet over at KrF ikke vil være med på å innføre en reform i skolen som er etterspurt av lærere.
Allerede i innstillingen fra utdannings- og forskningskomiteen kom det tydelig fram at høyresiden nok en gang er tilfreds med sitt syn på norsk skole. De ser heller ikke noe behov for å lage en plan for å styrke profesjonsfellesskapet. Regjeringspartiene, med bistand fra KrF, mener at lærerne tydeligvis er gitt nok økt tillit, ansvar og profesjonelt handlingsrom, da de i sin innstilling sier at dette er bærende element i arbeidet med fagfornyelsen, revidering av opplæringsloven og i forpliktelsene som er gitt i «Overordnet del» og i regelverket for øvrig. Komiteens flertall har effektivt skutt ned et arbeid som kunne tatt norsk skole videre. Trist lesing som fortjener terningkast 1.
Skolenes landsforbund ønsker å rose Ap, Sp og SV for å sette dagsorden med en mer tillitsbasert utdanningspolitikk. Mye av innholdet i representantforslaget kan utvikles. Norske lærere ønsker å være gode fagutøvere, men da må de få tillit og handlefrihet til utføre sin gjerning gjennom å bruke god og variert metodikk, i stedet for å forholde seg til stadig nye pålegg.