Debatt

Grønn transport

Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor la i går fram sine forslag til prioriteringer i Nasjonal Transportplan (NTP). Forslagene er et viktig premiss for hvilke samferdselsprosjekter som skal realiseres fra 2018 til 2029, selv om det er Stortinget som til slutt skal fatte de endelige vedtakene. Det skjer ikke før sommeren 2017.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

De fire transportselskapene høstet i går mange lovord fordi de har tatt klimagassutslippene på alvor og lagt en helhetlig plan for å få dem ned. Blant annet ønsker de at det skal bygges ekspress-sykkelveier og at elbiler skal belastes med noe mer avgifter enn i dag, men fortsatt langt mindre enn biler som går på fossilt drivstoff. I tillegg skal InterCity-forbindelsene i Stor-Oslo få dobbeltspor på de viktigste strekningene.

Alt dette er vel og bra. Men det er likevel grunn til å minne om et tall som står å lese i rapportens bakgrunnsmateriale: I dag foregår 83 prosent av all persontrafikk i Norge ved hjelp av bil. Samtidig foreslår Jernbaneverket, kystverket, Statens vegvesen og Avinor å bruke 418 milliarder kroner på vei, mot 229 milliarder til jernbane. Det er med andre ord fortsatt biltrafikken som stikker av med den største potten, selv om kollektivtrafikk og satsing på tog er helt nødvendig for å få bukt med klimagassutslippene. Det er strålende med en offensiv satsing på sykkel- og gangtrafikk i storbyene, men det er aller viktigst å sørge for en kraftig opprusting av kollektivtrafikken.

Vei-partiet Frp styrer Samferdselsdepartementet. Vi håper at både regjeringens støttepartiet KrF og Venstre – og opposisjonspartiene Ap, SV, MDG og Sp – følger nøye med og passer på at klimaansvarligheten og den grønne transportpolitikken ikke bare overlever den politiske behandlingen av NTP, men også styrkes ytterligere. Det er ingen grunn til å tro at statsråd Ketil Solvik-Olsen sørger for en sterkt miljøvennlig samferdselspolitikk med mindre han holdes i ørene.

Powered by Labrador CMS