Debatt

Debatt: Stopp mobbing – forbedre læringen

Skal mobbing stoppes og påvirkes på rett måte, må blant annet politikere slutte med sin overdrevne forsøk på detaljstyring av undervisning, skriver Øyvind Larsen.

Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Tekst: Øyvind Larsen, Ålgård

Mobbing er et krevende tema i barnehage, skole og i arbeidslivet. Etter mer enn et halvt århundre i skole, arbeid og et kvart århundre i variert undervisning er mitt ankepunkt tidsbruk. Særlig er dette temaet aktuelt og graverende dårlig taklet i skolen. Bruk heller energi og fokus på «tidstjueriet».

Skal mobbing stoppes og påvirkes på rett måte, må blant annet politikere slutte med sin overdrevne forsøk på detaljstyring av undervisning. Altfor mange skoleledere/rektorer uten lederkvalifikasjoner må skiftes ut og «supperådsmøter» må nå avvikles.

Med bedre og fornuftig skoleorganisering kan betydelig mer tid brukes til både undervisning og til å se og forstå hva som foregår blant annet mellom elever og ikke minst mellom lærer og elev. Med mange fremmedspråklige fra fullstendig annen kultur og religion der disse faktisk bryter med norsk lov, er lærerjobben blitt dobbelt krevende.

Politikere uten undervisningserfaring har ingen mulighet til å forstå denne enormt krevende oppgaven, og de tabber seg ut gang på gang – også med det siste urealistiske og håpløse oppgraderingskravet for etterutdanning av lærere.

Selvsagt er heving av lærerkompetanse verdifullt, men plassér fokuset på de nye lærerne. Omfattende og tidkrevende etterutdanning av gamle lærere er sløsing med ressurser som faktisk gir motsatt virkning enn ønsket. Når de gamle lærerne sendes på kurs, finnes ingen kvalifiserte vikarer til å overta, og da blir elevene taperne.

Powered by Labrador CMS