To representanter for Oslo og Akershus Bussarbeiderforening hevder i Dagsavisen 13. mai at bussjåførene ikke har noen form for innflytelse ved anbud på kollektivtrafikk med buss.
De unnlater imidlertid å informere om den nye, omforente løsningen: En veileder for dialog om bedre busstjenester, som ble klar i februar i år. Veilederen ble initiert av NHO Transport og Kollektivtrafikkforeningen. Berørte arbeidsorganisasjoner har både deltatt i utviklingen av veilederen og stilt seg bak innholdet.
Sjåførene har verdifull førstelinjekunnskap og erfaring som bør komme kollektivtrafikken til gode. Veilederen systematiserer og konkretiserer hvordan de ansattes representanter kan påvirke oppdragsgiver i ulike deler av anskaffelsesprosessen. Den største påvirkningen er i forkant av ny kontrakt.
I Rogaland har de tillitsvalgte og verneombudet i Connect Bus AS allerede regelmessig dialog med oppdragsgiver Kolumbus om saker som opptar dem. Det gir bedre og mer effektiv informasjon, samhandling og beslutninger.
Å beholde og rekruttere bussjåfører er avgjørende for å sikre kollektivtilbudet i hele Norge, og for øyeblikket mangler bransjen i overkant av 600 sjåfører. Det er dermed svært positivt at Arbeiderparti-politikere på stortings- og fylkesnivå vil bidra til økt sjåførrekruttering. Politikerne har et stort ansvar for at det utdannes tilstrekkelig med sjåfører.
Å beholde og rekruttere bussjåfører er avgjørende for å sikre kollektivtilbudet i hele Norge.
I Vestland fylkeskommune skal et spleiselag mellom fylkeskommunen og busselskapene sikre utdanningen av 47 nye sjåfører i år. Som representant for arbeidsgiverne deltar NHO Transport gjerne i en nærmere dialog om hvordan rekrutteringen kan løses på en mest mulig effektiv måte – uten at dette går ut over kvaliteten på kandidatene.