Viste fram el-bossbil

Stavanger kommune og Renovasjonen IKS har anskaffet den første elektrisk drevne bossbilen i regionen. Nå er den klar for bruk.

Av Benedicte Øhren Danielsen, Rogalands Avis

El-bossbilen er ment å øke framkommelighet, redusere støy og klimagassutslipp.

– Dette er en liten bossbil som skal kjøre i et utvidet sentrumsområde. Den skal også hente avfall i mindre gater der de større bilene har problemer med å få plass, forklarer administrerende direktør i Renovasjonen IKS, Kurt Sædberg til RA. 

Renovasjonen IKS har i dag omkring 80 store, tunge kjøretøy som håndterer avfall i de fleste kommunene i Sør-Rogaland. Sædberg mener at dette er starten på en ny fase med andre typer kjøretøy. 

Onsdag ble den nye bossbilen markert med snorklipping ved parkeringsplassen på vestsiden av Eiganes gravlund. 

Ikke billig

El-bossbilen kostet Renovasjonen IKS 3 millioner kroner, i tillegg til 750.000 kroner fra Miljødirektoratets klimasatspenger. 

Til sammenligning koster en vanlig bossbil, som er vesentlig større,  i underkant av 2 millioner. 

– Vi ser for oss at denne teknologien vil utvikle seg, og at andre leverandører vil komme på banen slik at det etter hvert vil bli flere valgmuligheter, sier Sædberg.  El-bossbilen har en motorkraft på 204 hestekrefter – betydelig mindre enn de vanlige bossbilene som ligger på over 300 hestekrefter. 

– Det blir spennende å se hvordan bilen oppfører seg og håndterer avfall når den får full last, tilføyer han.

Det tar tre timer å fullade den elektriske bossbilen og rekkevidden er på mellom 120 og 150 kilometer, med en nyttelast på 3,7 tonn.

Mindre utslipp

Bystyret har vedtatt at klimagassutslippene i Stavanger skal ned med 80 prosent fram mot 2030 og innen 2040 skal kommunen være fossilfri. 

– Transportsektoren står for 60–70 prosent av utslippene og renovasjonsbiler står for relativt mye av anleggstransporten. Derfor er det så viktig å gå foran og vise vei, sier leder av kommunalstyret for miljø og utbygging, Per A. Thorbjørnsen (V). 

Thorbjørnsen forteller at folk i sentrumsområdene vil merke at bilen lager mye mindre lyd. 

– Dette er et lite steg, men det er et steg i riktig retning, mener han.

LES OGSÅ: Stavanger skal kutte 80 prosent i klimagassutslipp