Nyheter

Vil sidestille maxitaxier med personbiler

Sandnes Taxi må si opp ansatte hvis ikke maxitaxier blir unntatt avgiften for tunge kjøretøy. Det kan redusere tilbudet til eldre og pasienter i Sandnes og Stavanger.

Av: Stella Marie Brevik

Daglig leder i Sandnes Taxi, Kay Hustoft, er fortvilet. Sandnes Taxi har 29 maxitaxier som veier over 3,5 tonn og må derfor betale 110 kroner per passering i rushtiden når den nye bomringen på Nord-Jæren begynner innkrevningen i oktober.

– Hvis man tenker at 50 prosent av de første 75 bompasseringene går i rushtiden på morgen og ettermiddag, så betyr det en månedlig bompasseringskostnad på 6188 kroner per maxitaxi, sier Hustoft.

Det betyr en økning av kostnader på over to millioner kroner i året. Hustoft vil at maxitaxier skal likestilles med personbiler. På samme måte som bobiler ble i 2016.

– Å betale bompenger må vi uansett, men jeg synes det er helt urimelig at maxitaxier som er et kollektivtilbud må betale nesten dobbelt så mye som bobiler, sier Hustoft til RA.

LES OGSÅ: Vil ha priskutt til foreldre

Kjører for kommunene

Sandnes Taxi har kontraktskjøring for de fleste kommunene på Nord-Jæren, og kjører alt fra skolebarn til eldre som skal på dagsenter. I tillegg har selskapet alle oppdrag for Pasientreiser i Stavanger og Sandnes kommune. Sandnes Taxi vil ikke kunne ha mulighet til å fortsette med det arbeidet i like stor grad hvis det ikke kommer noe løsning.

– Vi kan bytte ut noen av 17-setere våre til nisetere, men det vil også gi en ekstra kostnad. Samtidig er det en grunn til at vi har 17-setere, fordi det er behov for det også. Avtalene vi har med kommunene kan også bli vanskelig å få justert opp, sier Hustoft.

LES OGSÅ: Ny Bussvei-strekning klar i mai

Skal være rettferdig 

Nestleder i samferdselsutvalget, Andreas Bjelland Eriksen (Ap), har vært i dialog med næringen.

– Vi kjente ikke til at det var gjort forskjell på taxier før næringen kontaktet oss, sier Eriksen.

Ap-politikeren forteller at de nå er klar over problemet og vil jobbe med å finne en løsning.

– Det er viktig for oss å presisere at taxinæringen skal være en del av kollektivtransporten. Derfor skal også de tunge taxiene ha de samme rammebetingelsene som andre taxier, sier Eriksen.

Rabatter for også maxitaxier kan være en løsning. Eriksen vil sikre at taxinæringen kan drive konkurransedyktig.

LES OGSÅ: Frp krever full bypakke-gransking

Må si opp

– Det må være et helhetlig system, sier Andreas Bjelland Eriksen. Hustoft mener en løsning er å likestille tunge taxier med personbilene.

– Hvis man ikke finner en løsning må vi sannsynligvis si opp 12–15 sjåførstillinger. Noe som også medfører et drastisk redusert tilbud, spesielt til elde, syke og rullestolbrukere, sier Hustoft. Han håper på en løsning før høsten.

Om bomringene:

* Det skal bygges 38 bomstasjoner på Nord-Jæren.

* Innkrevingen begynner i oktober 2018.

* Kjøretøy i under 3500 kg får 20 prosent rabatt med brikke og gyldig avtale.

* Tunge kjøretøy over 3500 kg får ikke rabatt.

* Lette kjøretøy betaler 22 kroner utenom rushtiden og 44  kroner fra klokken 7 til 9, og fra klokken 15 til 17. Tunge kjøretøy betaler 55 kroner utenom og 110 kroner i rushtiden.

* Alle vil få passeringstak på 75 passeringer per måned.

* Innkrevingsperioden er  på 15 år fra 2018.

Kilder: bypakken.no

Mer fra Dagsavisen