Nyheter

Varsler kjør sakte-aksjon onsdag

Ruten blir park. Taxibilene har fått andre oppstillingsplasser, som næringen ikke mener er trafikksikkert nok. Onsdag skulle sjåførene avholde kjørt sakte-aksjon. Én time før akksjonsstart ble den avlyst.

Taxinæringen skulle egentlig ha en kjørt sakte-asksjon klokken 12 onsdag, fordi drosjesfåførene er så misfornøyde med oppstillingsplassene i Sandnes etter at gravearbeidet begynte på Ruten.

Onsdag formiddag, litt over én time før aksjonen skulle starte klokken 12.00, får RA beskjed om at aksjonen er avlyst.

– Vi har kommet i en veldig positiv dialog med Sandnes kommune, sier Morten Eriksen, fylkesleder i Norges taxiforbund.

– Nå har vi sittet i møte med kommunen siden klokken 09 i dag. Begge parter innser og har forståelse for den andre partens problemstillinger. Nå skal vi jobbe videre med gode løsninger. Vi må samarbeide, ikke krige på hver vår front, fortsetter Eriksen.

Fylkeslederen sier han er positivt overrasket over kommunens initiativ og velvilje.

Eriksen er glad for at aksjonen ikke ble noe av.

– Er taxinæringen og kommunen blitt enige om noe konkret?

– Kommunen skal tilrettelegge bedre på de oppstillingsplassene som vi har fått. Området skal merkes bedre. Man ser også på andre løsninger, uten at jeg skal dra fram dette før det er aktuelt, svarer Eriksen.

Historien bak om hvorfor taxisjåførene ville kjøre sakte

Taxioppstillingen i Sandnes har i mange år vært på Ruten. Nå blir Ruten park. Taxinæringen har fått midlertidige oppstillinger i krysset St. Olavs gate/Industrigata og på en parkeringsplass helt nord i St. Olavs gate, hvor det gamle togstoppet en gang lå.
Taxinæringen er ikke fornøyd med løsningen.

LES OGSÅ: Ruten i Sandnes rustes opp for 160 millioner kroner: – Skal være den viktigste plassen i byen

Må parkere på tvers

– Vi må stå på tvers. Det er trangt, uoversiktlig med trær og granittsteiner. På mørke, regntunge dager er det trafikkfarlig, sier daglig leder i Sandnes Taxi, Kay Hustoft.

– Kunder vet ikke hvor oppstillingen er. Skiltingen er dårlig. Andre bilister vet heller ikke at det er taxiplass. Dermed opptar de plassene våre, sier Hustoft, som følger kommunen skviser næringen ut av byen.

Taxisjåførene er så misfornøyd at de i dag avholder en kjør sakte-aksjon, som starter ved Rådhuset og som går gjennom sentrum.

Aksjonen arrangeres av taxiforbundet. Fylkesleder i Rogaland, Morten Eriksen, håper på om lag 50 taxibiler i dagens aksjon.

– Næringen ønsker å få tilrettelagt en bedre løsning. Det er ikke trafikkmessig forsvarlig å ha den løsningen vi har nå, verken for sjåførene, passasjerene eller andre som ferdes der. Det er et trafikkert område. Taxibilene må rygge, parkere i lommer. Området er trangt og uoversiktlig, sier Eriksen.

Det var 30 oppstillingsplasser på Ruten. Nå er oppstillingsområdet oppdelt i to.

Parkeringsplassen helt nord i St. Olavs gate er nå reservert til taxi. Ikke alle bilister er klar over det, ifølge næringen. Foto: Arne Birkemo

Parkeringsplassen helt nord i St. Olavs gate er nå reservert til taxi. Ikke alle bilister er klar over det, ifølge næringen. Foto: Arne Birkemo

– Man har klart å kompensere antall holdeplasser, men det er trafikksikringen av hovedplassen i St. Olavs gate som ikke er god nok, sier han.

Eriksen sier at aksjonen ikke skal lage for mye «sjau».

– Vi skal ikke være til hinder for andre, og vi håper på å finne gode løsninger med kommunen.

LES OGSÅ: Venstre ønsker en grønnere drosjenæring

Permanent?

Næringen frykter at dagens løsning blir permanent, også etter at parken på Ruten er ferdig. Kommunaldirektør for byutvikling og teknisk i Sandnes, Leif Aarthun Ims, sier det ikke er avklart hvor taxioppstillingen skal være til slutt.

– Det har vært mye fram og tilbake med taxinæringen. Jeg oppfattet det som at de var fornøyde. Vår vurdering er at området er trygt og egnet som taxioppstillingsplass. Balansen er å finne et fornuftig oppsett, samt ikke legge beslag på for mange parkeringsplasser, sier Aarthun Ims, som sier kommunen også har skiltet bedre.

Kommunaldirektøren ser ikke så mange andre alternativer enn dagens løsning.

– Men vi tar gjerne en ny prat med taxinæringen, sier han.

LES OGSÅ: Vil sidestille maxitaxier med personbiler

Mer fra Dagsavisen