Stavanger

Venstre ønsker en grønnere drosjenæring

Venstre i Rogaland har i flere omganger foreslått at alle nye drosjer på Nord-Jæren må ha krav om å være utslippsfrie. Nå øyner de håp om at flere partier ønsker det samme.

– I helgen gikk statsminister Erna Solberg (H) ut og varslet at fylkene må skjerpe seg, og at vi må gjøre en større innsats i fylkene for å få ned klimagassutslippene. Da må vi ta opp igjen de tiltakene som vi har foreslått tidligere med å få nullutslippsdrosjer, sier Kjartan Alexander Lunde, fylkesordførerkandidat for Venstre i Rogaland og leder av Rogaland Venstre.

Han håper at resten av Høyre og de andre regjeringspartiene blir med på forslaget.

– Jeg ønsker at de andre partiene som sier de er grønne er med på dette, sier Lunde til RA.

LES OGSÅ: Venstre ut mot Frp-utspill: – Rushtidsavgiften fungerer «skambra»

Et grønnere Rogaland

Venstre ønsker å gjøre Rogaland grønnere og mer klimavennlig.

– For å få til det har partiet flere tiltak vi ønsker å iverksette. Et av tiltakene er å gjøre drosjene mer klimavennlige, sier Lunde.

Han forklarer at det er fylkeskommunen som tildeler løyvene til drosjene og at det stadig gis ut nye løyver. I utgangspunktet kan fylkeskommunen sette et krav om nullutslippsdrosjer med en gang.

– Da kunne man startet allerede i morgen med at alle nye løyver ble nullutslippskjøretøy. De eksisterende bilene må selvfølgelig få lov til å kjøres fram til sjåføren skal ha ny drosje. Neste gang de da bytter kjøretøy, bør det stilles krav om at det er nullutslippsdrosjer, sier han.

Fylkesordførerkandidaten mener at ettersom teknologien er i en rivende utvikling, vil et slik tiltak være bra både for bymiljøet og for drosjenæringen.

– Det vil føre til lydfrie og utslippsfrie biler som går billigere i bomstasjonene. I tillegg tas det del i utviklingen som ellers skjer i samfunnet, med at vi hele tiden må bli mer miljøvennlige og elektriske, sier han.

LES OGSÅ: 318 testet ordningen – taxinæringen er positiv

– Rimeligere

Uansett om drosjesentralene selv er for eller ei en eventuell grønn endring, er det fylkeskommunen som setter og deler ut løyvene og regulerer næringen.

– Dette må gjøres, og fylkeskommunen må ta ansvar og gjøre kollektiv trafikk mer miljøvennlig, sier Lunde.

Han påpeker at kommunen og fylkeskommunen må være med og tilrettelegge for flere ladestasjoner og ladepunkter.

– Dersom det blir satt slike krav vil etterspørselen og behovet for ladestasjoner bli større. I lengden tror jeg at det er en rimeligere løsning enn den som er i dag. Drivstoff koster penger, og de fleste som har elbil sparer omtrent halvparten av utgiftene, sier han.

LES OGSÅ: Venstre vil ta grep mot stive flybuss-priser

Grønn næring

Miljøtaxi Stavanger AS er en taxisentral med grønn profil. De krever at løyvehaverne som kjører for selskapet benytter elbiler, hybridbiler, eller biler som kjører på biodrivstoff, biogass eller naturgass, grunnet de gode miljøegenskapene. Nestleder i Miljøtaxi, Khuram Butt, er positiv til forslaget til Venstre.

– Det er et godt tiltak, men det er veldig viktig at næringen, fylkeskommunen og kommunen jobber sammen for å få det til, sier han til RA, før han fortsetter.

– Vi har troen på vårt konsept, og siden oppstarten i 2008 har det gått enda mer i riktig retning.

Mer fra Dagsavisen