Nyheter

– Utrolig frustrerende at de ikke venter ett minutt

Flere tog skal ha kjørt fra Vy sine busser, med pendlere som skulle videre med toget. Ledelsen i Vy skal ha bedt togene ikke vente og holde seg til timeplanen.

Bilde 1 av 2

RA har pratet med irriterte togpendlere, som sier tog har kjørt fra buss for tog, som Vy har satt opp mellom Sandnes og Varhaug, grunnet arbeid på sporet.

– Toget ventet ikke 1 minutt en gang. Bussen sto på parkeringsplassen på togstasjonen på Varhaug, da toget bare kjørte, det er utrolig frustrerende, sier togpendler Odd Egil Overskeid til RA.

Han knipset et bilde av hendelsen, hvor man kan se bussen på parkeringsplassen, og toget som kjører av gårde.

Denne hendelsen gjorde at han måtte vente en halvtime på Varhaug, før han kunne gå på toget igjen, onsdag ettermiddag.

– Det skal sies at driften på Jærbanen har blitt mye bedre det siste året, men på onsdag ble jeg skikkelig forbannet. Det virker jo nesten som Vy er ute av spillet og bare venter på å bytte operatør, sier Overskeid, som pendler mellom Egersund og Jåttåvågen med tog i hverdagen.

Overskeid er ikke alene om å ha opplevd at toget kjørte før bussen hadde ankommet.

Også togpendler Morten Nicolai Møller måtte vente på nytt tog da bussen kom et par minutter for seint.

– Etter å ha ventet en halvtime på neste tog på Varhaug, pratet jeg med konduktøren, som kunne informere om at de hadde fått instruks fra ledelsen i Vy om å kjøre i henhold til timeplanen, forklarer Møller.

Han beskriver strategien til Vy som uholdbar.

– Jeg har hørt at andre også har opplevd at togene kjører fra Vy sine busser. Når Vy setter opp alternativ transport for egne tog som ikke går som de skal, må de sikre at de korresponderer. Det er en enkel øvelse for de. Det går på kundefokus, tilrettelegging og på å treffe og levere produktet de er satt for å levere, sier Møller.

LES OGSÅ: Togstreiken: – Vi er redde for sikkerheten. 

– Velger heller bilen 

Møller sier at han valgte bilen dagen etter hendelsen, til tross for at han bor i Egersund og jobber på Jåttåvågen.

– Jeg brukte over to timer på hjemreise på onsdag, det er fryktelig tungvint.

– Hvordan påvirker dette din motivasjon til å reise med kollektivtransport?

– For min del påvirker det i stor grad motivasjonen. Jeg valgte å kjøre bil dagen etterpå. Det tar en time fra Egersund, sier Møller.

Han påpeker at han tror det er svært viktig for folk at de føler de kan få en viss effektivitet av å bruke kollektivt.

LES OGSÅ: Togtrøbbel på Jærbanen: – Fryktelig frustrerende. 

Vy: – Kan ikke vente

Markeds- og kommunikasjonssjef i Vy tog Sør, Dag Brekkan, forklarer at togene må kjøre i henhold til ruteplanen, selv om buss for tog ikke har ankommet stasjonen enda.

– Hvis togene venter bare et par minutter kan det få store følgefeil på hele Jærbanen. Det vil få konsekvenser for flere tog, fordi det er så små marginer på Jærbanen, forklarer Brekkan.

Han forstår likevel godt frustrasjonen til de som opplever at togene kjører før bussen har kommet fram.

– Jeg skjønner jo godt at de kan oppleve det som meningsløst, men det er en mening med det. Prinsippet er at toget skal gå i rute, for å unngå følgekonsekvenser. Det er umulig å gjøre alle til lags, hadde vi ventet på disse bussene, hadde andre tog blitt forsinket og andre passasjerer blitt irriterte fordi de kanskje ikke rekker det de skal, sier Brekkan.

LES OGSÅ: Go-Ahead: – Passasjerer og ansatte har ingenting å frykte. 

– Ikke imponert

Togpendlerne Overskeid eller Møller er ikke spesielt imponert over svaret til Vy.

Begge mener det burde være mulig å tilpasse togavgangene, slik at de korresponderer med bussene.

– Det er en kort strekning og med halvtimes avganger er det ikke mange tog på strekningen. Det er ingen problemer for trafikkontrollen å avvikle det. Det viser tydelig at Vy ikke er opptatt av totaliteten, sier Overskeid.

– I denne perioden med arbeid burde man kunne justere avganger for å tilpasse seg endret kjøreplan på Jærbanen, og på den måten sikre en sammenhengende "sløyfe" på Jærbanen uten 30 min stopp midtveis, sier Møller.

Han påpeker at det nok hadde vært mer arbeid for Vy, men at det burde være mulig å få til.

– Digitale plattformer på mobil og stasjonene, skulle kunne muliggjøre en god kommunikasjon av de midlertidige endringene i avganger, sier Møller.

Han understreker at mål om at tog skal være i rute burde gjerne bli sett opp mot at flest mulig av togets reisende er nærmest opprinnelig ruteplan og mest mulig effektiv reise.

– Også når det gjelder reisende som skal videre sørover med regiontog, så vil det også være avgjørende at Vy sikrer at de kan ankomme Egersund i tide før avreise videre sørover.

LES OGSÅ: Høstjazz i intime rammer.

Vedlikehold på dagtid

Møller har også stilt spørsmål ved hvorfor Bane NOR velger å ha vedlikehold på dagtid, og ikke om natten.

– Det er fordi det går godstog om natten, så vi har lagt arbeidet på dagtid for å skjerme godstogene, sier Ingunn Halvorsen, pressevakt for Bane NOR Sør-Vest.

Hun legger til at passasjerer kan reise på andre måter, men at det blir full stans i godstrafikken om arbeidet blir lagt til natten.  – Dagøktene har vi konsentrert til ferier, for at færrest mulig skal bli berørt.

I slutten av oktober er det planlagt å slipe togskinnene på natten, for å få mindre slitasje, mindre støy og gjøre det mer behagelig å sitte på toget, opplyser Halvorsen.

Mer fra Dagsavisen