Nyheter

Tok grep mot «direktørsvindel»

18. mai ble Stavanger kommune svindlet for 50.000 euro. 23. mai prøvde svindlere på nytt, men da ble svindelforsøket oppdaget. I etterkant har kommunen hatt kompetansehevende tiltak mot svindel.

Fredag 18. mai mottok Stavanger kommune en e-post fra det som tilsynelatende var fra daglig leder i et av kommunens foretak.

I e-posten bes det om å utbetale et beløp på 50.000 euro vedrørende «lederopplæring». I e-postene sto det også at utbetalingen hastet.

Det var dagen etter nasjonaldagen, en «inneklemt» fredag, og ledelsen hadde fri. 50.000 euro ble utbetalt. Det hele var såkalt «direktørsvindel».

– Oppfattet som reell

– Avsender var et kjent navn. Det så ut som at det var en av våre ledere, som har de nødvendige fullmakter, som ba om en utbetaling. Omstendighetene var slik at dette ble oppfattende som en reell situasjon. Ved en feil ble pengene betalt, sier Kjersti Lothe Dahl, direktør for støtte og utvikling i Stavanger kommune.

– Pengene gikk til en bank i Slovakia. Vår bankforbindelse jobber med å finne ut mer. Pengene er trolig tapt, sier Lothe Dahl.

Fem dager senere kom en ny henvendelse, fra samme person, om en ny utbetaling.

– Da reagerte regnskapsavdelingen, fordi anmodninger via e-post er ikke kommunens praksis. Det ble tatt en viktig telefon til «avsender», som ikke hadde noe kjennskap til e-posten eller utbetalingen, sier Lothe Dahl.

Grepene

I kjølvannet av svindelen i mai, har kommunen tatt grep.

– Rutinene er de samme, men ett viktig grep at dersom det kommer unntakshenvendelser om betalinger, så løftes disse til øverste leder i regnskapsavdelingen. Ellers har vi gjennomgått rutinene, og gjort ansatte enda mer bevisst på risikoen for svindel via intranettet, samt gjennomført kompetansehevende tiltak. Vi har også vært på seminar med vår bankforbindelse og deres sikkerhetsfolk, forklarer Lothe Dahl overfor RA.

LES OGSÅ: Stavanger kommune utbetalte en halv million til svindlere

Også i Sandnes

Sandnes kommune opplever også at svindlere prøver seg.

– Det er en overdrivelse å si ofte, men vi har hatt tilfeller av svindelforsøk, sier Bodil Sivertsen, rådmann i Sandnes kommune, til RA.
– I sommer ba vi ansatte, via intranettet, om å være oppmerksomme på svindel. Svindelforsøk skjer ofte i ferien, når virksomheten er sårbar med lite folk på jobb, og ferievikarer som fungerer i andre type stillinger, forteller Sivertsen.

Svindelforsøk

I sommer fikk økonomiavdelingen i Sandnes anmodning av to kommunaldirektører om overføring av penger til en bankkonto. E-posten var fra en ekstern e-postadresse.

– En skjønte umiddelbart at dette ikke stemte, opplyser Sivertsen, som ikke har fått rapporter om andre svindelforsøk i sommer.

Men Sandnes kommune har blitt svindlet. I vår skrev VG om Det norske kartselskapet, som skal ha svindlet norske kommuner for mellom 10 og 15 millioner.

– Fra Sandnes ble det i perioden 2013 til 2017 totalt utbetalt 192.970 kroner til dette firmaet. Siste utbetaling var 12. juli 2017, forteller Sivertsen.

Sperres i systemet

Siden den gang har Sandnes kommune tatt grep: Alle useriøse leverandører sperres i systemet etter hvert som kommunen oppdager og får kunnskaper om det.

– Det er også laget en «svarteliste» over alle kjente useriøse leverandører som vi kan sjekke mot. Antall personer som kan opprette nye leverandører i systemet begrenses. Vi har et stort antall fakturaer som behandles. Vi oppfordrer alle om å være kritiske, sier Sivertsen.

Politiet: – Svindelforsøk pågår hele tiden

«Direktørsvindel» er vanskelig å etterforske.

Det forteller Sturle Smith, seksjonsleder for finansiell etterforskning i Sør-Vest politidistrikt. Politiet advarer ofte mot svindel, men virksomheter går likevel på limpinnen.

– Siden Stavanger kommune ble svindlet, har det vært flere tilfeller av det samme. Svindelforsøk pågår hele tiden, sier Smith til RA.

Han forteller at denne type saker er vanskelig å etterforske. Det er også vanskelig å avdekke hvem som står bak.

– Pengene forsvinner til utenlandske banker, for å så forsvinner til andre utenlandske banker ute i den store verden. Det kan være utenlandske aktører, men det kan like gjerne være norske. Vanligvis ser vi at pengene ender opp i Kina, uten at det er kinesere som står bak. Vi har også opplevd at pengene har kommet tilbake til Norge.

– Før var ordlyden gebrokken, «google translate-norsk». Nå er språket mer korrekt, forteller Smith, som oppfordrer virksomheter som utsettes for svindel, eller svindelforsøk, om å politianmelde.

– Selv om sakene er vanskelig å etterforske, er det viktig for statistikken. Vi regner med at det er mørketall, mener Smith.

Rogaland revisjon: – Lær av hverandre

– Det kommer stadig nye angrep i nye former.

Cicel T. Aarestad, revisjonsdirektør i Rogaland revisjon IKS, forteller at Stavanger kommune ikke er alene og at det er flere kommuner i distriktet som har politianmeldt svindelforsøk.

– Det er viktig at kommunene må dele sine erfaringer. Slik at man lærer av hverandre og hindrer at dette skjer igjen i egne og andre kommune, sier Aarrestad til RA.

Hun berømmer Stavanger kommune for å være åpne om svindelen som skjedde i mai.

– Det blir dermed en oppvekker for andre. Dette kunne skjedd hvor som helst, sier Aarestad.

Gode rutiner

Revisjonsdirektøren mener Stavanger og andre kommuner generelt har gode rutiner for å forhindre svindelforsøk.

– Rutinene i Stavanger er gjennomgått og strammet opp i ettertid, men svindlere kommer med nye angrep og nye måter å angripe på. Derfor er det viktig å være på «alerten». Svindelmetodene fornyes hele tiden. Man må være ganske kritisk hele tiden. Men menneskelige feil vil aldri rutiner kunne sikre seg mot fullt ut. Rutiner kan overstyres. Av og til vil feil skje, avslutter Aarestad.

Mer fra Dagsavisen