Sport

Slik integreres kvinnene: – Responsen er formidabel

Egen garderobe, helt like drakter og kampene i hovedsak på stadion. Viking går så langt som mulig for å integrere kvinnene til 2021. Markedet har respondert direkte.

Følg RA Sporten på Facebook!

Markedssjef Kjartan Salvesen og salgssjef Børge Moi Nilsen skal til kommende sesong også selge inn Vikings kvinnelag. Det har vist seg å være en meget salgbar vare så langt.

– Responsen på satsingen vi nå skal gjøre har vært formidabel. Det er en enorm entusiasme blant samarbeidspartnerne for dette, sier Salvesen til RA.

De har blant annet hatt en tanke om å få til en helt lik drakt, med samme sponsorer for herrene og damene. Det er nå i boks etter at SR-Bank og Bouvet har signert nye avtaler. Planen er å inkludere kvinnene og selge Viking som ett produkt – i stedet for å dele det opp i to enheter slik RBK i større grad gjorde da de knyttet til seg Trondheims Ørn.

LES OGSÅ: Nå forhandles det med Ibrahimaj – Heggheim kan fort bli aktuell for salg

Perfekt timing

Dette skjer på ingen måte fordi de ikke klarer å selge damene separat, men fordi Viking har kommet til erkjennelsen av at de må integreres og at det hele skal inn et allerede stort og innarbeidet nettverk.

Selv om summene som går med til A-laget for herrer og kvinner er svært ulike må de begynne et sted. Damene i 2. divisjon vil få et budsjett på rundt to millioner det første året. Dette skal bli en stor inkluderende familie og vilkårene skal bli langt mer like for å satse.

– Jeg tror ingen av de andre lagene i norsk kvinnefotball går like langt i å tenke slik, sier Moi Nilsen.

– Burde ikke dette kommet for mange år siden?

– Nå er timingen perfekt. Noen ganger er det slik at det er for mye annet som må håndteres til at du kan gjøre det helhjertet. Nå gjør vi det. Timingen er perfekt, mener Moi Nilsen.

Han er også trygg på at sponsorene vil få noe igjen for å også sponse damene. Disse skal også brukes aktivt av markedsavdelingen.

– Dette går også inn på bærekraftsmålene til mange av sponsorene. SR-Bank var blant annet meget fornøyde med dette, mens Bouvet ringte oss selv for å forsikre seg om at de ikke var glemt i forhold til damene, sier salgssjefen.

Helt like drakter

Markedsgjengen til Viking har blant annet vært opptatt av at lagene skal ha helt like drakter. Det har krevd å få med alle de største sponsorene på satsingen. Det er nå i boks.

Nora Heggheim (19), som er kaptein for kvinnelaget, setter stor pris på det som nå skjer.

– Dette er kjempebra og på høy tid. Et riktig steg av Viking.

At pengene er helt andre blant herrene inntil videre skjønner hun. Heggheim peker på at det er dem damene nå vil strekke seg mot.

– Det som nå skjer viser at andre bryr seg. At vi får noe igjen for det vi gir gjør at vi føler oss langt mer verdsatt.

Planen er å gå opp på direkten, men som tidligere år blør det unge talentfulle laget spillere til høyere nivå. Av årets lag vil tre spillere forsvinne, men en slik satsing vil gjøre det mye lettere å holde på det beste. Nå har de også begynt å operere med kontrakter på spillerne.

– Det et viktig steg, sier Heggheim.

Herrekaptein Viljar Vevatne, som nærmest er fra samme gate som Heggheim, gleder seg også over utviklingen.
Dette viser at verden går framover. En helt riktig utvikling og utelukkende positivt for Viking.

– Burde det skjedd før?

– Jeg skal ikke tidfeste et årstall, men la oss bare slå fast at det er bra det skjer nå.

Mer fra Dagsavisen