Nyheter

Slik kan koronahverdagen påvirke flyreisene på sikt

Hjemmekontor, videomøter og Norgesferie, – Hvordan vil dette påvirke oss etter korona?

Norge har vært delvis stengt ned i syv uker på grunn av koronapandemien. Hjemmekontor og videomøter har blitt den nye normalen for mange. Bortimot ni av ti planlegger Norgesferie i år. Hvordan kan disse vanene påvirke oss i tiden etter smittevernhensynene oppheves?

Thomas Bergeland, prosjektleder for ruteutvikling i Greater Stavanger, tror flytrafikken vil hente seg inn igjen på sikt.

– Forretningstrafikken er den første man forventer kommer tilbake, sier Bergeland.

Etter forretningstrafikken, regner Bergeland med at privat ferie- og fritidstrafikk tar seg opp igjen, etter hvert som smittetiltakene oppheves.

– Innenriks kommer først, så gjerne Skandinavia, deretter utover Europa, og til slutt langdistanseflyginger. Det handler om hvor folk føler det vil være trygt å reise.

LES OGSÅ: Fem millioner til reiselivet i Rogaland

– Bedre å møtes

Bergeland forventer at i framtiden vil møter og konferanser komme til å gjenoppstå «ansikt til ansikt.»

– Selv om vi har hatt en periode med telefonmøter og digitale løsninger nå, så tror jeg møter og konferanser vil vende tilbake til normalen. Det finnes ingen alternativer i dag, men jeg tror     mange av telefonmøtene man har hatt den siste måneden viser at det kunne vært bedre om man møttes i virkeligheten, sier Bergeland.

Han forklarer at ACI, en global interesseorganisasjon for flyplasser, ser for seg to scenarioer. Det ene er gradvis oppstart av flytrafikken i løpet av sommeren, og det andre er oppstart i sen høst 2020.

– Da forventer man at trafikken vil være tilbake på 2019 nivå, seint i 2021 hvis det blir oppstart i sommer, eller seint i 2022 hvis det blir oppstart til høsten, forklarer han.

LES OGSÅ: Disse koronatiltakene har vært mest effektive

– Reiselyst forsvinner ikke

Mange skal feriere i Norge i år.

– Det er mulig folk gjør det neste år og, men etter det tror jeg utenlandsferie henter seg inn igjen, og vi kommer tilbake til gamle vaner. Ferie handler for mange om å koble fra det vanlige, oppleve en annen kultur, nye steder og ny mat. Den lysten tror jeg vi kommer til å ha i framtiden også, når vi føler det er trygt å reise igjen.

LES OGSÅ: ONS-konsekvensene: – Det er snakk om tap av millionbeløp

Avinor: – Minst to år før vi er tilbake på 2019-nivå

– Avinor jobber hele tiden med fremtidige scenarioer for hvordan trafikken vil utvikle seg, i dette arbeidet lener vi oss på egne erfaringer og kunnskap om markedet men også i stor grad det som er tilgjengelig av anerkjente eksterne vurderinger.  Det er som kjent mange usikre momenter rundt tilbud- og etterspørselssiden, den tid ingen har oversikt over hvor dyp og langvarig krisen kommer til å bli. Vi vet at flytrafikken generelt er tett knyttet opp mot utviklingen i BNP, og med utsikter til en negativ utvikling vil dette påvirke etterspørselen fremover. Privatpersoner vil få dårligere kjøpekraft og  bedrifter vil stramme inn på kostnadssiden, skriver Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef Avinor, i en epost til RA.

– Avinor forventer at innenlands markedet vil begynne å komme tilbake noe tidligere enn utland, og at vekstraten på utland vil være lavere enn på innland når det snur oppover. Avinors scenarioer i dag tilsier at flytrafikken i Norge vil være tilbake på 2019 nivå tidligst i 2022, men sannsynligvis ikke før 2023 eller senere. I det mest positive scenarioet vil flytrafikken i nevneverdig grad begynne å komme tilbake i juni, mens i den mest pessimistiske enden kan det gå helt til september/oktober. Det må bemerkes at dette er scenarioer som hele tiden er i bevegelse, og er vår beste gjetning i april, forklarer Høeg Ulverud.

Equinor: – For tidlig

Equinor sier det er for tidlig å konkludere om erfaringer fra dagens situasjon vil påvirke reisevanene på jobb.

– Vårt fokus nå er å håndtere den krevende situasjonen vi står i, på en best mulig måte, sier Fredrik Jebsen Bråten, kommunikasjonsrådgiver i Equinor.

Han legger til at når det gjelder jobbreiser, er de opptatt av at ansatte ikke skal reise mer enn nødvendig, både i et klimaperspektiv og et kostnadsperspektiv.

LES OGSÅ: Stavanger kan åpne mer opp - det vil ikke Sandnes

– Krisen viser at vi ikke alltid må reise

MDG håper folk tar med seg noe av den nye hverdagen videre.

– Denne krisen gir oss viktige erfaringer som vi kan både lære av og ta med oss videre, også i tiden etter korona, sier Daria Maria Johnsen i MDG til RA.

Hun viser til at mange har hjemmekontor i disse tider, og at man har møter og diskusjoner på digitale arenaer.

– Videomøter viser oss at vi ikke alltid er nødt å reise langt for å delta i møter, og at vi kan ta hjemmekontor mer i bruk. Dette er selvsagt positivt for klimaet, særlig ved lange reiser som må foretas med fly, sier Johnsen.

Hun peker også på at redusert transport ikke bare har effekt på klima, men også på luftforurensning.

– Det viser at å få ned antallet bilturer, mindre godstransport med lastebiler, og generelt mindre utslipp også har stor effekt for helsen vår.

Hvis det er noen tiltak vi bør ta med oss videre etter korona, er det at i en digital verden kan vi fortsatt få mye gjort hjemmefra og at å redusere våre reiser, både lengre og kortere, i forbindelse med arbeid er fult mulig.

– Samtidig blir det hjemmeferie i år, og det er jeg sikker på vil fortsatt bli en god ferie som også er god for kloden vår. Vi trenger ikke å reise langt når vi bor i et av verdens vakreste land, for å ha gode natur- og ferieopplevelser. Det er noe jeg håper vi kommer til å ta med oss videre og redusere antallet utenlandsturer, særlig med fly og cruise, sier Johnsen.

LES OGSÅ: Slik skal næringslivet i Rogaland kutte utslipp: – Vi skal være best

Fakta om saken

  • Tall som Avinor la fram tidligere i april, viste en nedgang på 56 prosent i antall reiser via selskapets flyplasser fra mars i fjor til mars i år. 

  • I påskeuken var nedgangen rundt 95 prosent. 

  • 86 prosent av de spurte i undersøkelsen "Norsk koronamonitor," svarer at de antar at årets ferie blir lagt til Norge.

  • Kilde: NTB

Mer fra Dagsavisen