Nyheter

Stavanger vil ha gratis bompasseringer på kvelder og helger: – Hvor er realismen?

Formannskapet i Stavanger vil gjøre det bommen billigere. Sandnes-ordføreren jubler. Fylkesordfører etterspør realismen i forslaget.

Flertallet i formannskapet i Stavanger ønsker gratis bompasseringer fra klokken 19.00 til 07.00 på hverdager, samt fra lørdager klokken 16.00 til mandager klokken 07.00.

I tillegg mener formannskapet at antall makspasseringer per måned skal settes ned fra 75 til 60.

Flertallsforslaget fikk stemmene til Ap, Rødt, SV, Sp, FNB, Frp, MDG, KrF og Høyre med ett medlem. Høyres tre andre medlemmer og Venstre stemte i mot forslaget.

Tynte MDG

Venstres Jan Erik Søndeland reagerte på forslaget.

– Veitrafikken er den største kilden til utslipp i Stavanger. MDG lovet å kutte utslipp om de kom til makten. Nå har de makten. Hvorfor stemmer da MDG for å gjøre det gratis å kjøre i bommen på kveldene og i helgene?

Søndelands spørsmål var rettet mot MDGs Daria Maria Johnsen, som svarte følgende:

– Som Venstre var med i et flertall i regjeringen, er vi med i et flertall i Stavanger. Hvorfor fjernet Venstre rushtidsavgiften?

Lokalt, på Nord-Jæren, har Venstre alltid stemt for rushtidsavgift.

Opp til styringsgruppen

At Stavanger ønsker billigere bomring for folket skjer ikke automatisk.

Saken må opp i Styringsgruppen. Her sitter fylkesordfører Marianne Chesak (Ap), ordførerne i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, samt ett medlem fra Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet – og ett medlem fra Fylkesmannen som observatør.

LES OGSÅ: Tjener 660.000 årlig på halv jobb, med sju ulike maktposisjoner

Fylkesordføreren: – Hvor er realismen?

Marianne Chesak (Ap), fylkesordfører i Rogaland, synes forslaget fra Stavanger kommer på et merkelig tidspunkt. Fylkesordføreren etterspør også realismen i Stavangers forslag.

– Nå ligger byvekstavtalen til signering hos samferdselsministeren. De dobbeltsjekker om det er balanse mellom inntekter og utgifter. Det Stavanger gjør nå er å kutte i inntektene uten å kutte i utgiftene. Hva vil Stavanger ha ut pakken?

Chesak påpeker at alle parter har signert en avtale om at alle prosjekter i pakken skal gjennomføres.

I tillegg skal det allerede kuttes 2,5 milliarder kroner for å gå i balanse.

– Dette er merkelig. Vi er nettopp blitt enige om en ny avtale, så foreslår Stavanger så store endringer. Hvor er realismen? spør Chesak.

LES OGSÅ: Lar bomringen lekke, men Eiganesveien kan få bom

Wirak liker forslaget

Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) tennes av Stavanger-forslaget, men understreker samtidig at regnskapet må gå i hop.

– Vi har kjempet for å få bort rushtidsavgiften, som Sandnes sto alene om. Alle andre synes vi var idioter. Om Stavanger vil redusere enda mer, så er dette flott. Men det må gjelde i alle bomstasjoner, ikke bare i Stavanger.

– Forslaget får full støtte fra meg. Det er veldig kjekt at Stavanger ser at bomringen er usosialt. Det hindrer handel, aktivitet i byene. Så må vi finne ut hvordan vi skal spare penger. Jeg er med på å fjerne inntekter, så lenge vi også fjerner utgifter, fastslår Wirak.

Sandnes-ordførere vil gjerne kutte i bussveien.

– Jeg har ikke tro på bussveien. Vi har nok levd i en drømmeverden i denne regionen. Nå er vi i ferd med å komme ned på jorden. Bussene kan gjøre i kollektivfeltet. Vi må se på dette på nytt. Vi må også se på det er mulig å få mer penger fra staten, sier Wirak.

LES OGSÅ: Kjørte gjennom bomring med tildekket skilt

Ville ta ut E39-prosjekter

Under formannskapet kom det flere forslag om endringer i Bymiljøpakken.

Et forslag om å ta E39-prosjektene Hove-Ålgård og Smiene-Harestad ut av Bymiljøpakken, og overføre prosjektene til Nye Veier ble ikke vedtatt – selv om flere mente prosjektene ikke hører hjemme i Bymiljøpakken.

Frode Myrhol (FNB) foreslo å gå bort fra midtstilt bussvei der bussveien ennå ikke er bygget, og gå for vanlige kollektivfelt. Dette forslaget ble heller ikke vedtatt.

Stavanger ber om at støyskjerming langs fylkesvei 446 på Tasta blir tatt inn.

LEDER: «Håpløst bom-underskudd»

Mer fra Dagsavisen