Politikk

Planene for Klubbgata: Bekk og større byrom

Klubbgata-planene er nå lagt i detalj. Bekk fra Hospitalsgata til Verksgata og større uterom ved Nygata er blant endringene.

Flytting av bussholdeplassene lenger sør i Klubbgata for å få et større byrom mellom Nygata og Arkaden er blant de planlagte tiltakene, i tillegg til åpen bekk fra Hospitalsgata til Verksgata.

– Får vi utvidet dette byrommet, får vi et område som kan brukes til servering og som vil gi god plass til midlertidige arrangementer i Klubbgata. Området kan bli veldig fint med vannspeil, sier daglig leder Kristin Gustavsen i Stavanger Sentrum.

Flere busser til sentrumskjernen

Når bussveien bygges ved Jernbaneveien, blir Kongsgata og Klubbgata viktigere for kollektivtrafikken. Prosjektet kan bli ferdig sommeren 2024. Se detaljer i faktaramme nederst i artikkelen.

– Busspassasjerene får holdeplassene veldig nær sentrumskjernen, påpeker den daglige lederen.

Hun peker likevel på at endringene politikerne har vedtatt i Sentrumsplanen kan bli krevende for dem som driver butikker og andre virksomheter i og ved Klubbgata.

– Anleggsperioden vil bli krevende. Vi i Stavanger Sentrum har en veldig god dialog med Stavanger kommune for å sikre at alle virksomheter sikres god tilgjengelighet i anleggsperioden, og at denne perioden blir kortest mulig, sier Gustavsen.

Sentrumskoordinator Ole Martin Lund i Stavanger kommune peker på at opprinnelige visjoner med Klubbgata som gågate og med Skolebekken opp i dagen, dels vakte stor begeistring.

– Planene nå fastslår at hovedfunksjonene i Klubbgata skal være god framkommelighet for busser og sykler, sier Lund.

Bekk kan prege gaten

En sildrende bekk i hele eller deler av Klubbgata kan uansett gi bli et løft for området.

– Å få bekken opp i dagen er et visuelt og opplevelsesmessig grep for å gjøre Klubbgata til et hyggeligere sted å oppholde seg, sier Lund.

Det er ennå ikke avgjort om det trafikalt lar seg gjøre å åpne Skolebekken, som har utløp fra Breiavatnet, i den delen av Klubbgata som ligger mellom Hospitalsgata og Byparken.

– Vi har ikke gått i detalj på om det er mulig, men hovedtanken er å samle bussholdeplassene sør for Hospitalsgata, og i tillegg gi plass for syklister, da kan det blir lite plass til også et vannspeil, men det er ikke utelukket, sier Lund.

d

Han peker på at et større byrom ved Nygata gir muligheter.

– Dette er en plass en god del sol, og som allerede nå har uteservering. Flytting av holdeplasser vil åpne opp arealer som kan benyttes til andre ting, det kan for eksempel bli plassert benker og andre sitteplasser også utenom uteserveringene og ulike tilbud for barn, sier sentrumskoordinatoren.

Brosteinen i Kongsgata er i elendig forfatning. Det skal komme ny og mer buss- og sykkelvennlig brostein på sikt, men administrasjonen i kommunen anbefaler midlertidig asfaltering i påvente av anleggsarbeidene i Klubbgata, og legger vekt på at anleggsarbeidene i Kongsgata og Klubbgata utføres samtidig.

– Midlertidig asfaltering foreslås for å gjøre forholdene for bussjåfører passasjerer og syklister «levelige». Samtidig anleggsarbeid gjør framdriften sikrere, og det vil føre til kortere anleggstid. Det vil også føre til at Kolumbus slipper å gjøre omlegginger av deler av rutenettet sitt to ganger, sier Lund.


d


---

Busser og sykler i Kongsgata og Klubbgata:

  • Et flertall politikere har i Sentrumsplanen vedtatt at Kongsgata og Klubbgata skal være hovedtrasé for kollektivtrafikk og sykkel, og godt tilrettelagt for fotgjengere.
  • Kommunalutvalget har vedtatt at prosjektene i Klubbgata og Kongsgata utføres som et samlet prosjekt.
  • Prosjektet må gjennomføres før start på bussveiprosjektet i Olav Vs gate og Jernbaneveien. Dette fordi avvikling av kollektivtrafikken i sentrum, og dermed i praksis hele Kolumbus’ rutenett, blir vanskelig om det ikke kan tilrettelegges gode midlertidige traseer i Stavanger sentrum i anleggsperioden, anfører kommunaldirektøren i saksinnstillingen til politikerne.
  • Anbefalte hovedgrep:
  • Bussholdeplassene anbefales samlokalisert i søndre del av gata, mellom Hospitalgata og Domkirkeplassen. Bussene kan da kun ha korte stopp for av- og påstigende. Flytting av holdeplassene utnyttes til å forbedre «det store» byrommet mellom Arkaden og Nygata.
  • Syklister sikres god framkommelighet gjennom hele gata.
  • Bilatkomst til P-Domkirkeplassen og P-Arkaden opprettholdes via Hospitalgata.
  • Kjøreretning til anleggene avklares og ses i sammenheng med plan for Verksgata og Nytorget.
  • Vann fra Skolebekken anbefales tatt fram i dagen i ett vannløp på i nordre del av gata på strekningen fra Hospitalgata til Verksgata
  • Her er planlagt start og slutt for anleggsarbeidene:
  • Anleggsarbeid i Klubbgata og Kongsgata: April/juni 2023 – april/juni 2024 (anbefalt av administrasjonen, alternativt for Klubbgatas del er januar/mars 2024 – januar/mars 2025)
  • Ny atkomst til parkeringsanlegget Jorenholmen: Januar/mars 2023 – januar/mars 2024
  • Utvalg for miljø og utbygging hadde saken på sakskartet onsdag ettermiddag. Utvalg for by- og samfunnsutvikling behandler saken 3. juni.

---

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen!




Mer fra Dagsavisen