Nyheter

Se listen: Slik skal sentrum forandres

Parkeringsanleggene beholdes ved Klubbgata, som blir endret samtidig med Kongsgata. Holmen får snuplass for busser. Løkkeveien utsettes som miljøgate.

Dette er anbefalingene fra kommunedirektøren til politikerne, som nå skal ta stilling til rekkefølge og utforming av prosjekter i Sentrumsplanen. I den er det forutsatt at parkeringsanleggene i Arkaden og Domkirkeplassen forsvinner, det går administrasjonen i Stavanger kommune nå bort fra.

– Det er utfordrende å gjennomføre nedleggelse av anleggene, de er helt eller delvis privat eid, og vår vurdering så langt er at gevinsten med å fjerne dem ikke står i samsvar med ulempene, sier sentrumskoordinator Ole Martin Lund til RA.

Samlet

De to parkeringsanleggene skulle etter tidligere planer legges ned for å fjerne biltrafikken helt fra Klubbgata. Uansett skal busser, gående og syklende prioriteres, arbeid som er planlagt i løpet av de to neste årene.

– Det er allerede satt av penger til opprusting av Kongsgata i budsjettene. Vi foreslår å legge til rette for kollektivtrafikk, syklister og med nytt byrom i Klubbgata samtidig med endringer i Kongsgata. Da unngår vi å stenge trafikken på strekningen i to perioder, sier Lund.

LES OGSÅ: – Bomringene tar ikke livet av sentrum. Det gjør de stengte veiene

LES OGSÅ: – Næringsforeningen på siden av byutviklingen

Bussvei i Jernbaneveien

Han påpeker at veiarbeidene i Kongsgata og Klubbgata må være ferdige før arbeidet med Bussveien starter utenfor Byterminalen.

– Når arbeidene starter i Jernbaneveien, må vi ha alternative traseer til Stavanger sentrum i byggeperioden. Da er traseen gjennom Kongsgata og Klubbgata en av de aktuelle, for å få folk inn til sentrumskjernen med buss, sier Lund.

For å løse det trafikale for bussene er det planlagt en snuplass på Holmen, bygd i perioden 2023–2025.

Færre parkeringsplasser

Sentrum mister en rekke korttids parkeringsplasser når Sentrumsplanen gjennomføres (se liste over p-plasser, stengte veier o.a. i faktaramme nederst i artikkelen).

– Korttidsplasser forsvinner, samtidig er det svært god kapasitet i parkeringshusene, der det alltid er ledige plasser, sier Lund.

Målet med endringene er å få flere til å bruke sentrum, helst med buss, sykkel eller til fots.

– Vi ønsker å gjøre det enkelt også å bruke bil til sentrum. Samtidig håper vi å få økt sentrumshandel med buss, sykkel og til fots. Vi var på god vei med flere besøkende med kollektivtrafikk før koronaepidemien. Mer hjemkjøring av varer fra forretningene kan også gjøre det mer attraktivt å besøke Sentrum uten bil, sier Lund.

Planene om å gjøre Løkkeveien til miljøgate foreslås utsatt, i alle fall til 2025.

– Løkkeveien vil være viktig både for bil- og busstrafikken mens Bussveien bygges, vi kan ikke risikere at også Løkkeveien er stengt i denne perioden, sier Lund.

Fakta om Sentrumsplanen og endringer:

Kommunalutvalget (12. januar), utvalg for miljø og utbygging (20. januar) og utvalg for by- og samfunnsutvikling (21. januar) skal ta stilling til gjennomføring av Sentrumsplanens endringer for veinett og parkering i perioden 2021-2025, med anbefaling til rekkefølge og prioritering av prosjekter.

Fra oppsummeringen fra kommunedirektøren:

Det anbefales en gjennomføring i to etapper fram til 2025, etappe 1: 2020 – 2022, etappe 2: 2023–2025

Et viktig formål med etappevis gjennomføring er å sikre forutsigbarhet for alle sentrumsaktørene om når det skjer trafikale endringer og hvordan de skal skje.

Etablering av flere tellepunkter for biler og syklister prioriteres.

Økonomiske rammer styres av Stavanger kommunes handlings- og økonomiplan 2021-2025, Bymiljøpakkens handlingsprogram 2021–2024 og rekkefølgekrav til ny utbygging i sentrumsområdet.

Styret i Stavanger Sentrum, Rogaland fylkeskommune og andre aktører har deltatt i drøftinger.

Saken omhandler 30 prosjekter, 19 prosjekter med hovedformål å bedre tilgjengeligheten for kollektivtrafikk, syklende og gående, 3 for byomforming i sentrum; Stavanger stasjon, Holmen og Jorenholmen og 8 for å skape attraktive byrom (for eksempel Kjeringholmen og Nytorget).

Fra forslagene for etappe 1 (2020-2022):

Byrom og kollektiv- og sykkelgate i Klubbgata, samtidig med kollektiv- og sykkelgate i Kongsgata, som ett prosjekt. Atkomst til P-Arkaden og P-Domkirkeplassen opprettholdes.

Gågate i Øvre Holmegate.

Sykkelfelt i Lars Hertervigs gate som prøveprosjekt i et halvt år.

Miljøgate og utvidelse av fortau, sykkelfelt og samlevei for bil i Arne Rettedals gate.

Verksgata vest, Klubbgata, Langgata. bussprioritering og sykkelfelt.

Langgata, sykkelfelt

Ryfylkegata, kollektiv- og sykkelgate (gjennomføres nå)

Børehaugen torg, fra parkeringsplasser til nytt byrom

Nytorget, fra parkeringsplasser og vei til byrom

Ajaxparken, fra parkeringsplasser til byrom

Antall færre offentlig tilgjengelige parkeringsplasser i etappe 1: Øvre Holmegate: 4, Kongsgata: 8, Verksgata vest: 2, Langgata: 6, Ryfylkegata: 14, Børehaugen torg: 8, Nytorget: 48, Ajaxparken: 4

Her er noen av konsekvensene med foreslått rekkefølge for etappe 1:

Kongsgata stenges for gjennomkjøring for biler fra Jernbaneveien til Hospitalsgata (kjøring til eiendommene og varetransport tillates)

Hospitalsgata og Klubbgata enveiskjørt i retning Jorenholmen.

Gaten Nytorget stenges for gjennomkjøring for biler. (kjøring til eiendommene og varetransport tillates)

Øvre Holmegate stenges for gjennomkjøring for biler mellom rundkjøringen ved Hotel Victoria og Kirkegata (kjøring til eiendommene og varetransport tillates)

Enveiskjøring for biler i Lars Hertervigs gate.

I sentrumskjernen reduseres antall parkeringsplasser med 80. Sentrumsplanen strekker seg imidlertid til Lervig-området, som skal få 120 nye, underjordiske parkeringsplasser i forbindelse med skoleutbygging. I Ryfylkegata forsvinner 14 parkeringsplasser. Formelt sett medfører da 1. etappe av Sentrumsplanen 26 ekstra parkeringsplasser

Innspill fra City Impacts Sentrum og styret i Stavanger Sentrum er blant annet at «enveiskjøring for biler i Lars Hertervigs gate anses som negativt for Sentrum». «Konsekvensene for sentrum, både trafikalt og for tilgjengelighet for næringsdrivende med helårsstenging i indre Vågen/Skagenkaien, vurderes som svært negative. Vågen er allerede stengt i sommermånedene, da behovet og effektene av tiltaket vurderes som størst», heter det også i et innspill.

LES OGSÅ: – Helt pyton med bilfritt sentrum

Mer fra Dagsavisen