Politikk

Ikke asfalt i Kongsgata, verner om bekk i Klubbgata

Ingen av miljøpolitikerne vil ha midlertidig asfalt i Kongsgata, det åpnes for busser over Domkirkeplassen, og politikerne vil sikre at det blir en bekk når Klubbgata skal bli ny.

Utvalg for miljø og utbygging (UMU) behandlet onsdag ettermiddag framdriften for Kongsgata og Klubbgata, som skal bli buss- og sykkelgater om noen år. Samtidig har administrasjonen foreslått å midlertidig legge asfalt i Kongsgata, der nå brosteinen er i elendig forfatning. Samtlige partier i UMU sa nei til midlertidig asfaltdekke.

Brosteinsdebatt

Venstres Jan Erik Søndeland og Frps Leif Arne Moi Nilsen talte varmt for å beholde tradisjonell brostein i gaten også etter omleggingen, men det fikk bare stemmene til H (2), Frp (3) og V (1) og falt.

– Brostein er Stavangers identitet, det ligger 30 millioner kroner inne i budsjettet, og det må vi få fulgt opp, det er nesten en skam at vi ikke har fått gjort det før. Brostein har ligget i gateløpene i Stavanger i mange Herrens år. Å få jevnt dekke med gammel brostein er et håndverk, sa Moi Nilsen, og viste til at brosteinen også kunne kuttes eller slipes til.

– Brostein er med å sikre dette strøkets egenart. I Kongsgata vil vi være med å ta vare på brostein, som er med på å gjøre byen vår til det den er, supplerte Jan Erik Søndeland (V).

– Det kan godt være at det kan brukes den originale brosteinen og slipe den ned. Uansett er det ikke å velge toppdekket som er viktigst nå, det viktigste er å komme i gang, repliserte leder Rune Askeland (MDG).

Vil sikre bekk i Klubbgata

Etter forslag fra Askeland fattet utvalget dette vedtaket: «Asfaltering i Kongsgata gjennomføres ikke som midlertidig tiltak. Kongsgata anlegges med universell utformet brostein i tråd med tidligere politiske vedtak i KMU og HØP 2020. Det er viktig at opparbeidelse av Kongsgata starter så snart som mulig», heter det vedtaket, og det presiseres at brosteinen som legges skal fungere godt for syklister og busser.

Samtidig er det klart at utvalgets politikere legger stor vekt på planene om å gå Skolebekken, som nå går i rør fra Breiavatnet til sjøen ved Verksgata, opp til gatenivå i Klubbgata.

«Konkrete planer for hvor Skolebekken skal føres åpent gjennom Klubbgata må innarbeides i strekningsanalysen før arbeidet videreføres. Skolebekken skal legges i gatemiljøet som planlagt i hele gateløpet (til Verksgata-krysset) og ikke risikere å bli forkastet eller forkortet på grunn av andre prioriteringer», heter det i et forslag fra Ingebjørg Folgerø (H), som fikk enstemmig støtte.

Åpner for busser på Domkirkeplassen

Et stort flertall politikere stemte for å åpne mulighetene for at bussene kjører over Domkirkeplassen når endringene skjer i Kongsgata og Klubbgata. Ap, H, MDG, Sp, FNB og Frp stemte for et forslag fra Askeland om at det er viktig at Kongsgata opparbeides så raskt som mulig, og at det ved behov legges opp til en alternativ busstrasé. Venstres Jan Erik Søndeland ville ikke tillate busser over Domkirkeplassen.

Folgerø tok til orde for å beholde atkomst fra Kongsgata til Bergelandsgata og fra Kongsgata til Breibakken også etter trafikkomleggingen. H og Frp stemte for å holde åpent for trafikk til Kongsgata, mens V, H og Frp stemte for å holde åpent fra Kongsgata til Breibakken.

Et samlet utvalg presiserte at det ikke bør legges opp til en innsnevring av fortau ved husrekken langs vestsiden av Kongsgata.

Saken skal også til behandling i utvalg for by- og samfunnsutvikling neste torsdag, og videre til kommunalutvalget.



Mer fra Dagsavisen