Nyheter

Dette skjer i tunnelene nå

Har du lagt merke til de lysende skiltene på motorveien eller at det kommer røyk ut av Eiganestunnelen? Det skyldes at Statens vegvesen og nødetatene gjennomfører en rekke tester før åpning.

– Nå er vi helt i sluttfasen med testingen i Ryfylketunnelen, og vi har nå fått testet alle objekter og alle mulige scenarioer. Fra førstkommende mandag stenges Ryfylketunnelen for all ferdsel, for da skal vi ha en såkalt stilleperiode. Det betyr at vi gjennomfører stabilitetstester, og da skal verken biler eller mennesker oppholde seg der, sier Øyvind Ellingsen, seniorrådgiver for Ryfast-prosjektet hos Statens vegvesen.

Nødetatene har hatt øvelse i den 14,4 kilometer lange Ryfylketunnelen hver torsdag de siste fem ukene, og nå fortsetter de testingen i Eiganes- og Hundvågtunnelen.

– Brannvesenet øver blant annet ved å sette ned et bilvrak og en røykvogn i et av tunnelløpene. De skal så ta seg ned i det løpet det ikke er røyk i, komme seg over i det andre løpet og finne fram til bilen. Alle på brannstasjonen skal gjennom dette, så det er derfor det tar så lang tid, sier Ellingsen til RA.

Systemer som snakker sammen

I forbindelse med testingen har også Statens vegvesen postet en informasjonsvideo på Facebook som viser hva bilførere må gjøre dersom noe skjer i tunnelen. Ellingsen forklarer at videoen er tilbudt til opplæring hos kjøreskoler, lastebilnæringen, busselskaper og andre som skal kjøre mye i tunnelene. Han presiser at det er viktig at alle bilister som kjører i tunnelene vet hva de skal gjøre ved en hendelse, som brann eller ulykker.

Noe som også må testes er viftene som blåser røyk ut av tunnelen. I Hundvåg- og Eiganestunnelen er det totalt 128 slike vifter, mens i Ryfylketunnelen er det 94. Ifølge Ellingsen er disse veldig sterke, og blåser med en styrke på 4,5 meter i sekundet ved brann. 

– Grunnen til alle testene er jo fordi vi skal være 100 prosent sikre på at alt fungerer som det skal. Det skal ikke bare fungere én gang, men i lang tid framover. Dette er ikke som å skifte en lyspære hjemme, hvor du setter i pæren, ser at det er lys og ferdig med det, sier Ellingsen.

– Det er mange systemer som skal snakke sammen. Når alarmen går skal blant annet bommene gå ned, nødlyset skal på og viftene skal gå i brannventilasjon. Mye skal skje når veitrafikksentralen trykker på alarmknappen, og derfor må det gjøres mange ganger, legger han til.

23.000 signaler skal testes

I Hundvåg- og Eiganestunnelen er det 4300 objekter (alle fysiske ting) og 16.000 signaler som skal testes. I tillegg er det 344 kameraer og 199 nødstasjoner i tunnelen.

I Ryfylketunnelen er det 23.000 signaler, 4700 objekter og 104 hendelsesdetektorer som skal testes. I denne tunnelen er det 318 kameraer og 236 nødstasjoner. 

– En annen ting som også testes i tunnelene er digitale skilt. Vi har for eksempel radioskilt som sier at bilføreren må lytte til radio. Skjer det en ulykke vil det du lytter til bli avbrutt, og det vil komme en melding fra veitrafikksentralen på tre ulike språk, sier Ellingsen.

Også over bakken tester Statens vegvesen ut digitale skilt. Ellingsen sier de har fått tilbakemeldinger på at skiltene lyser for sterkt, men han forklarer at det er en del av testen.

– Litt av testingen er å vite hvor sterkt de skal lyse, og derfor kan de oppleves som for sterke for noen. Men det samme gjelder for skiltene over bakken som i tunnelen; vi må være sikre på at de fungerer over en lengre periode.

Mer fra Dagsavisen